Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/454347
Title: | Pendidikan al-Quran di sekolah: realiti dan harapan generasi akan datang |
Authors: | Zainal Abidin Abdul Kadir |
Conference Name: | Seminar al-Quran Kementerian Pendidikan Malaysia |
Keywords: | Al-Quran Sekolah Pendidikan |
Conference Date: | 1989-11-24 |
Conference Location: | Nilam Puri, Kelantan |
Abstract: | Pelajaran al-Quran merupakan salah satu Bahagian daripada mata pelajaran Pengetauan Agama Islam (Sebelum ditukar kepada Pendidikan Agama Islam) yang diajar secara rasmi (dalam jadual rasmi sekolah) mulai tahun 1962 kepada murid-murid beragama Islam dari Darjah satu hingga ke Darjah enam. Berdasarkan Sukatan Pengetahuan Agama Islam (Kementerian Pelajaran Malaysia 1972), tujuan Pelajaran al-Quran ialah "Supaya murid-murid mengetahui membaca al-Quran". Untuk tujuan tersebut, sukatan pelajaran al-Quran disusun dari peringkat asas mengenal hruf tunggal dan bersambung hingga ayat 105 surah al-Baqarah. Sebanyak satu waktu (30 minit) seminggu murid-murid diajar secara formal membaca auat-ayat al-Quran dari Darjah satu hingga ke darjah enam. Diperingkat Sekolah Menengah, pelajar-pelajar tidak diajar secara khusus membaca al-Quran. Sebaliknya pelajar-pelajar didedahkan dengan 'sejumlah petikan beberapa ayat dari surah-surah tertentu dari al-Quran. Matlamat pelajar al-Quran diperingkat Menengah ini ialah untuk memperkenal dan menanamkan kepercayaan, budi pekerti dan hukum-hukum yang terkadung di dalam ayat-ayat al-Quran (Sukatan Agama Islam Sekolah Menengah 1979). |
Pages: | 1-25 |
Call Number: | BP130.8.S447 1989c kat Sem |
Publisher: | Bahagian Pendidikan Islam Kementerian Pendidikan Malaysia |
URI: | https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/454347 |
Appears in Collections: | Seminar Papers/ Proceedings / Kertas Kerja Seminar/ Prosiding |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.