Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/437638
Title: Pengendalian kes dalam konteks khidmat masyarakat: pengalaman dan saranan
Authors: Nadiyah Elias
Conference Name: Seminar Kaunseling Kebangsaan Ke-III
Keywords: Kaunseling
Khidmat masyarakat
Conference Date: 2001-10-27
Conference Location: Dewan seminar A Pusat Konvensyen, Universiti Utara Malaysia
Abstract: Kertaskerja ini menceritakan mengenai pengalaman penulis di dalam memberikan khidmat kaunseling kepada masyarakat awam secara sukarela atau khidmat masyarakat. "Outreach ·· atau penyebaran dijalankan secara menjadi tetamu dwi mingguan di stesen radio tempatan. dan juga menulis artikel di dalam satu rangkaian perbincangan internet yang bertemakan Islam yang ditaja dan dilanggan oleh pelanggan Melayu. Perkhidmatan kaunseling percuma ditawarkan melalui kedua media tersebut. Kelayan yang meminta perkhidmatan kaunseling adalah pendengar siaran program radio tersebut dan juga pelanggan kepada rangkaian perbincangan tersebut. Kertas ini membincangkan jenis kelayan. masalah yang dibincangkan. serta corak penggunaan perkhidmatan tersebut Di dalam saranan. kertas ini membincangkan mengenai kaunseling melalui internet. kaunseling telefon dan kaunseling bersemuka satu sesi. Pendekatan yang disarankan untuk situasi sedemikian adalah kombinasi kaunseling singkat (Brief therapy) yang lebih banyak menggunakan pendekatan kognitif tingkahlaku dan penyelesaian masalah strategik.
Pages: 1-11
Call Number: BF637.C6.S445 2001 sem
Publisher: Pusat Kaunseling dan Kerjaya Jabatan Hal Ehwal Pelajar, Universiti Utara Malaysia
Appears in Collections:Seminar Papers/ Proceedings / Kertas Kerja Seminar/ Prosiding

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.