Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/394678
Title: Satu cadangan model kurikulum latihan guru: penekanan mengenai pengajaran - pembelajaran
Authors: Abd. Main Hj. Salimon
Abdullah Mohd. Noor
Conference Name: Prosiding Seminar JKLKAU ke-9
Keywords: Kurikulum latihan guru
Kursus perguruan
Strategi pendidikan guru
Conference Date: 15/01/1994
Conference Location: Universiti Kebangsaan Malaysia
Abstract: Sejumlah 472 orang guru pelatih daripada dua kursus perguruan di universiti tempatan diminta menjawab soalan untuk memberikan komen tentang pendekatan yang digunakan dalam latihan mereka untuk menunjukkan kepentingan perpaduan pengetahuan dan kemahiran dalam kurikulum satu model perkaitan di antara guru dan tugas diguna untuk mencambahkan kualiti pengajaran yang berkesan. Kaedah latihan yang digunakan dirangka supaya membolehkan pelajar mempraktikkan pengetahuan mereka dan mendedahkan mereka kepada beberapa masalah dalam menjalani latihan keguruan. Kertas ini membincangkan konsep strategi dan model kurikulum pendidikan guru bagi melahirkan pendidik yang kreatif, inovatif dan efektif. Dua aspek diterangkan: strategi pendidikan guru dan model kurikulum pendidikan guru. Strategi ini ditentukan oleh pensyarah dengan berpandukan objektif kursus. Kesahan strategi ini diperolehi dengan menunjukkan persetujuan pelajar menerima kaedah latihan mereka. Model kurikulum pula berdasarkan aktiviti pembelajaran yang ada dalam literatur stail pembentuk pembelajaran seperti concrete experience" , "active experimentation", "reflective observation" dan "abstract conceptualization" oleh pendidik barat (Smith dan Kolb 1986; Svinicki dan Dixon 1987).
Pages: 9
Call Number: LB1727.M3.S354 1984 kat sem
Publisher: Fakulti Pendidikan, UKM,Bangi
Appears in Collections:Seminar Papers/ Proceedings / Kertas Kerja Seminar/ Prosiding

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.