Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/488012
Title: | Kompetensi kaunselor, proses pelaksanaan dan pendekatan intervensi kaunseling krisis bencana banjir dalam kalangan kaunselor di Malaysia |
Authors: | Norazura Ahmad (P87355) |
Supervisor: | Norhayati Mohd Noor, Dr. |
Keywords: | Crisis intervention (Mental health services) Universiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertations Dissertations, Academic -- Malaysia |
Issue Date: | 20-Jan-2020 |
Description: | Kaunseling krisis merupakan intervensi yang dilaksanakan kepada klien krisis bencana untuk menstabilkan aspek emosi, kognitif dan tingkahlaku. Keberkesanan intervensi berkait rapat dengan kompetensi yang dimiliki oleh kaunselor dan keseluruhan proses intervensi yang dilakukan. Oleh itu, fokus kajian ini dijalankan untuk meneroka kompetensi kaunselor, proses pelaksanaan intervensi dan pendekatan intervensi kaunseling krisis bencana banjir menerusi tiga persoalan kajian iaitu: (i) Apakah kompetensi yang dimiliki oleh kaunselor dalam mengendalikan intervensi kaunseling krisis bencana banjir di Malaysia?; (ii) Bagaimanakah proses pelaksanaan intervensi kaunseling krisis bencana banjir di Malaysia?; dan (iii) Bagaimanakah pendekatan intervensi yang digunakan dalam mengendalikan kaunseling krisis bencana banjir di Malaysia?. Kajian penyelidikan kualitatif menggunakan reka bentuk kajian kes dalam kajian ini dipilih untuk menjawab persoalan kajian. Pengumpulan data menggunakan teknik temubual mendalam, analisis dokumen dan pemerhatian di lapangan. Seramai 13 orang peserta kajian yang dipilih mengikut kriteria yang ditetapkan di tiga agensi utama yang dipertangungjawabkan dalam pengurusan krisis bencana di Malaysia. Data dikumpul dan dianalisis secara tematik dengan menggunakan perisisn NVIVO 12 Plus. Kajian ini menemui 76 tema kompetensi kaunselor, 24 tema proses pelaksanaan dan 20 tema pendekatan intervensi dalam pelaksanaan intervensi kaunseling krisis bencana banjir di Malaysia. Kualiti peribadi yang dimiliki oleh kaunselor dilihat merentasi ketiga-tiga kompetensi utama iaitu kompetensi pengetahuan, kemahiran dan sikap. Kualiti peribadi merupakan elemen yang tepat sebagai pengerak kepada kaunselor melaksanakan setiap intervensi dengan hati dan jiwa. Kandungan kompetensi yang ditemui dapat digunakan oleh pelbagai pihak yang berkepentingan untuk pembangunan modul, garis panduan, ujian pengukuran, dan kurikulum kursus kearah peningkatan kompetensi kaunselor berdasarkan konseptual model kaunseling krisis bencana banjir yang dihasilkan.Kajian ini turut mengemukakan cadangan yang signifikan untuk mengembangkan penyelidikan kaunseling krisis bencana pada masa akan datang.,Ph.D. |
Pages: | 456 |
Call Number: | RC480.6.N637 2020 tesis |
Publisher: | UKM, Bangi |
Appears in Collections: | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ukmvital_118576+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF Restricted Access | 1.09 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.