Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/459665
Title: | Kesan pendekatan kontekstual terhadap sikap dan pencapaian pelajar tingkatan dua dalam mata pelajaran sejarah |
Authors: | M. Anadan a/l Manikam (P47481) |
Supervisor: | Anuar Ahmad |
Keywords: | Pendekatan kontekstual Sikap dan pencapaian Pelajar tingkatan dua Mata pelajaran sejarah Team learning approach in education -- History |
Issue Date: | 7-Jun-2011 |
Description: | Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesan pendekatan Kontekstual ke atas sikap dan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Sejarah. Kajian ini juga bertujuan untuk meninjau persepsi pelajar daripada kumpulan rawatan terhadap kesan penggunaan pendekatan Kontekstual. Kajian ini menggunakan kaedah kuasi eksperimen dengan sampel kajian terdiri daripada 74 orang pelajar dari dua buah kelas daripada Tingkatan Dua yang dikenali sebagai kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan dari SMK Methodist, Ayer Tawar, Perak. Pendekatan Kontekstual telah dipraktikkan kepada pelajar dari kumpulan rawatan selama 8 minggu bagi melihat kesannya ke atas sikap dan pencapaian pelajar. Soal selidik dan ujian pra serta pasca telah diberi kepada responden bagi melihat perbezaan sikap dan pencapaian pelajar antara kedua-dua kumpulan dalam mata pelajaran Sejarah. Analisis data yang digunakan dalam kajian ini adalah statistik inferensi iaitu min dan ujian – t dengan menggunakan program windows SPSS versi 11.5. Hasil kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dari aspek sikap dan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Sejarah. Manakala dari aspek persepsi dari kumpulan rawatan yang berdasarkan jantina pula menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan dari aspek persepsi antara pelajar lelaki dan perempuan mengenai kesan pendekatan Kontekstual dalam mata pelajaran Sejarah. Implikasi kajian menunjukkan bahawa pendekatan Kontekstual telah memberi sumbangan dalam mengubah sikap dan meningkatkan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Sejarah. Oleh itu pendekatan ini boleh diaplikasi sebagai salah satu pendekatan dalam pembelajaran Sejarah bagi meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran Sejarah.,Master |
Pages: | 199 |
Call Number: | LB1032.M338 2011 |
Publisher: | UKM, Bangi |
URI: | https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/459665 |
Appears in Collections: | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ukmvital_74351+Source01+Source010.PDF Restricted Access | 4.11 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.