Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/459665
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAnuar Ahmad
dc.contributor.authorM. Anadan a/l Manikam (P47481)
dc.date.accessioned2023-09-13T09:31:13Z-
dc.date.available2023-09-13T09:31:13Z-
dc.date.issued2011-06-07
dc.identifier.otherukmvital:74351
dc.identifier.urihttps://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/459665-
dc.descriptionKajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesan pendekatan Kontekstual ke atas sikap dan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Sejarah. Kajian ini juga bertujuan untuk meninjau persepsi pelajar daripada kumpulan rawatan terhadap kesan penggunaan pendekatan Kontekstual. Kajian ini menggunakan kaedah kuasi eksperimen dengan sampel kajian terdiri daripada 74 orang pelajar dari dua buah kelas daripada Tingkatan Dua yang dikenali sebagai kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan dari SMK Methodist, Ayer Tawar, Perak. Pendekatan Kontekstual telah dipraktikkan kepada pelajar dari kumpulan rawatan selama 8 minggu bagi melihat kesannya ke atas sikap dan pencapaian pelajar. Soal selidik dan ujian pra serta pasca telah diberi kepada responden bagi melihat perbezaan sikap dan pencapaian pelajar antara kedua-dua kumpulan dalam mata pelajaran Sejarah. Analisis data yang digunakan dalam kajian ini adalah statistik inferensi iaitu min dan ujian – t dengan menggunakan program windows SPSS versi 11.5. Hasil kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dari aspek sikap dan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Sejarah. Manakala dari aspek persepsi dari kumpulan rawatan yang berdasarkan jantina pula menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan dari aspek persepsi antara pelajar lelaki dan perempuan mengenai kesan pendekatan Kontekstual dalam mata pelajaran Sejarah. Implikasi kajian menunjukkan bahawa pendekatan Kontekstual telah memberi sumbangan dalam mengubah sikap dan meningkatkan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Sejarah. Oleh itu pendekatan ini boleh diaplikasi sebagai salah satu pendekatan dalam pembelajaran Sejarah bagi meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran Sejarah.,Master
dc.language.isomay
dc.publisherUKM, Bangi
dc.relationFaculty of Education / Fakulti Pendidikan
dc.rightsUKM
dc.subjectPendekatan kontekstual
dc.subjectSikap dan pencapaian
dc.subjectPelajar tingkatan dua
dc.subjectMata pelajaran sejarah
dc.subjectTeam learning approach in education -- History
dc.titleKesan pendekatan kontekstual terhadap sikap dan pencapaian pelajar tingkatan dua dalam mata pelajaran sejarah
dc.typetheses
dc.format.pages199
dc.identifier.callnoLB1032.M338 2011
dc.identifier.barcode000172
Appears in Collections:Faculty of Education / Fakulti Pendidikan

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ukmvital_74351+Source01+Source010.PDF
  Restricted Access
4.11 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.