Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/418660
Title: Penggunaan kaunseling dalam pengurusan kes
Authors: Teoh, Ai Hua
Conference Name: Seminar Kaunseling Kebangsaan Ke - III
Keywords: Kerja sosial
Kaunseling
Pengurusan kes
Conference Date: 2001-10-27
Conference Location: Dewan Seminar 'A' Pusat Konvensyen, Universiti Utara Malaysia
Abstract: Dalam bidang kerja sosial, pengurusan kes merupakan satu pendekatan yang semakin mendapat tempat dan perhatian, khususnya perkhidmatan kepada golongan klien yang mempunyai masalah jangka masa panjang. memerlukan bantuan dari berbagai pihak, serta tinggal dalam komuniti. Pada masa ini, kebanyakan pengurusan kes adalah terlumpu kepada wargarua, orang kura ng upaya dan individu-individu yang bermasalah kesihatan mental kronik. Oleh kerana terdapat berbagai model pengurusan kes. pemilihan model yang sesuai bagai kumpulan sasaran yang berbeza adalah penting. Kertas kerja ini mem bincangkan beberapa model pengurusan kes yang telah digunakan di peringkat antarabangsa serta menganalisa eleme n-elemen pengurusan dan klinikal yang terkandung dalam model·model berikut. Pekerja sosial atau pengurus kes menggunakan kaunseling sebagai salah satu alat dalam pengurusan kes. Bergantung kepada dan jenis masalah klien, kaunseling merupakan satu elemen yang tidak boleh dipisahkan dalam pengurusan kes walaupun lahap pengglmaannya mungkin berbeza.
Call Number: BF637.C6.S445 2001 sem
Publisher: Pusat Kaunseling dan Kerjaya, Jabatan Ehwal Pelajar Universiti Utara Malaysia
Appears in Collections:Seminar Papers/ Proceedings / Kertas Kerja Seminar/ Prosiding

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.