Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/418527
Title: Modul Pembelajaran Kendiri (MKP) sebagai salah satu alternatif bagi mengatasi kesalahfahaman konsep-konsep Kuantum
Authors: Abdul Halim
T. Subahan Mohd. Meerah
Lilia Halim
Conference Name: Science and Mathematics Education Regional Conference 2008 (SMEReC 2008): sustainable human capital development through science and mathematics education
Keywords: Pengajaran dan Pembelajaran
Pelajar
Modul Pembelajaran Kendiri (MPK)
Conference Date: 2008-12-01
Conference Location: Oriental Crystal Hotel, Kajang, Selangor
Abstract: Pemilihan strategi Pengajaran dan Pembelajaran yang berkesan pada peringkat universiti menjadi satu perkara yang sukar dan sangat menentukan pencapaian pelajar pada satu kursus. Pelajar masuk universiti dengan membawa pelbagai masalah, sama ada masalah internal ataupun eksternal. Salah faham konsep yang didapati dalam satu kursus merupakan salah satu contoh daripada masalah internal pelajar. Dalam kertas kerja ini diperkenalkan Modul Pembelajaran Kendiri (MPK), sebagai salah satu strategi untuk mengatasi kesalahfahaman pelajar universiti memahami konsep-konsep kuantum. MPK dibina berasaskan kepada hasil ujian diagnostik ke atas 200 pelajar universiti. Asas utama pembinaan MPK ialah mengurangkan penggunaan matematik dalam menjelaskan fenomena kuantum dan mengatasi miskonsepsi Uji keberkesanan MPK dijalankan ke atas 39 pelajar dan didapati bahawa terdapat perbezaan pencapaian yang signifikan antara pelajar yang hanya menggunakan buku teks dengan pelajar yang menggunakan MPK. Merujuk kepada proses kajian, penyelidik mencadangkan kaedah yang telah diguna pakai dalam kajian ini boleh diamalkan untuk kursus-kursus lain pada peringkat universiti.
Pages: 103
Call Number: LC65.S288 2008 sem
Publisher: Faculty of Education, Universiti Kebangsaan Malaysia
Appears in Collections:Seminar Papers/ Proceedings / Kertas Kerja Seminar/ Prosiding

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.