Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/394273
Title: Pembangunan & penilaian modul pembelajaran interaktif untuk kursus wajib UKM
Authors: Mohamed Amin Embi
Conference Name: Seminar Pemantauan Projek Penyelidikan GUP
Keywords: Pembelajaran interaktif
Outcome-based education
Conference Date: 22/01/2010
Conference Location: Universiti Kebangsaan Malaysia Pusat Pengurusan Penyelidikan dan Inovasi
Abstract: Pembelajaran secara interaktif akses kendiri merupakan satu bentuk pembelajaran yang ditekankan dalam outcome-based education (DBE). Malah, dalam Kerangka Kelayakan Malaysia (MQF), jam pembelajaran pelajar (Student Learning Time - SLI) perlu diurus secara sistematik dan teratur agar pembelajaran secara akses kendiri merupakan satu pendekatan berkesan yang membantu proses pembelajaran pelajar (Ally, 2006). Di UKM, bahan pembelajaran kendiri boleh dibangunkan oleh pensyarah melalui sistem pengurusan pengajaran dan pembelajaran yang dinamakan SPIN yang mula diperkenalkan pada Mei 2008. Namun, bahan-bahan yang disediakan biasanya berbentuk linear dalam format nota kuliah, persembahan power point dsb. Belum terdapat bahan pembelajaran akses kendiri yang disediakan dalam bentuk interaktif yang membolehkan pelajar berinteraksi dengan bahan pembelajaran termasuklah kursus-kursus wajib UKM yang perlu diambil oleh semua pelajar prasiswazah UKM sebelum bergraduat. Justeru, kajian ini bertujuan untuk merekabentuk, membangun dan menilai Modul Pembelajaran Interaktif untuk beberapa kursus wajib terpilih UKM. Sekiranya modul yang dibangunkan tersebut sesuai untuk pembelajaran wajib UKM, modul yang dibangunkan boleh diguna dan diubahsuai untuk kursus wajib UKM lain atau kursus wajib fakulti/jabatan.
Pages: 239-241 p.
Call Number: Q180.55.G7 S445 2010 kat sem
Publisher: Bangi, Selangor : Pusat Pengurusan Penyelidikan dan Inovasi, Universiti Kebangsaan Malaysia, 2010.,Bangi
Appears in Collections:Seminar Papers/ Proceedings / Kertas Kerja Seminar/ Prosiding

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.