Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/394249
Title: | Graduates labour market study |
Authors: | Ishak Yussof |
Conference Name: | Seminar Pemantauan Projek Penyelidikan GUP |
Keywords: | Sistem Pendidikan Tinggi Tenaga Kerja |
Conference Date: | 22/01/2010 |
Conference Location: | Universiti Kebangsaan Malaysia Pusat Pengurusan Penyelidikan dan Inovasi |
Abstract: | Sistem pendidikan tinggi di negara ini telah mengalami transformasi pesat dalam tempoh 10 tahun yang lalu. Sebelum krisis ekonomi 1997, wujud permintaan yang begitu tinggi terhadap graduan lulusan universiti dalam pelbagai bidang pengajian. Perkembangan pendidikan tinggi negara ini dilihat bertindak balas dengan baik untuk memenuhi keperluan tersebut. Misalnya, dengan cara memendekkan program pengajian daripada 4 tahun kepada 3 tahun di samping memberi galakan terhadap penubuhan lebih banyak universiti baru termasuk yang ditaja oleh pihak swasta. Persoalannya adakah perkembangan ini sesuai dengan keperluan semasa? Persoalan ini amat penting memandangkan mutakhir ini semakin ramai siswazah yang tidak berpeluang mendapatkan pekerjaan. Anggaran tidak rasmi menunjukkan bilangan siswazah menganggur agak ramai, di sekitar 40-60 ribu orang (MTEN 2001; Utusan Malaysia 2006a; Utusan Malaysia 200Sb). Lebih membimbangkan, beberapa siri kajian yang telah dijalankan berhubung dengan isu ini membayangkan bahawa wujudnya kemungkinan kegagalan sistem pendidikan tinggi negara bagi memenuhi keperluan pasaran. Kajian ini bertujuan meneliti permasalahan ini dari sudut permintaan dan penawaran tenaga kerja peringkat tinggi di negara ini. |
Pages: | 84-89 p. |
Call Number: | Q180.55.G7 S445 2010 kat sem |
Publisher: | Bangi, Selangor : Pusat Pengurusan Penyelidikan dan Inovasi, Universiti Kebangsaan Malaysia, 2010.,Bangi |
Appears in Collections: | Seminar Papers/ Proceedings / Kertas Kerja Seminar/ Prosiding |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.