Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/394064
Title: Model amalan TPPK guru dalam pengajaran dan pembelajaran kesusasteraan melayu.
Authors: Rozaiman Makmun
Zamri Mahamod
Conference Name: Seminar Pascasiswazah Pendidikan Bahasa Melayu & Pendidikan Kesusasteraan Melayu Kali Keempat
Keywords: Kesusasteraan Melayu
Teknologi
Pedagogi
Conference Date: 05/03/2015
Conference Location: IPG Kampus Batu Lintang Sarawak
Abstract: Kertas konsep ini membincangkan model penerapan Teknologi, Pedagogi dan Pengetahuan Kandungan (TPPK) guru dalam amalan proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) subjek Kesusasteraan Melayu. Perbincangan dilakukan dengan menonjolkan keperluan penerapan kaedah inovatif dan teknologi pendidikan sesuai dengan tuntutan perkembangan Sistem Pendidikan Negara Abad Ke-21 di Brunei Darussalam. Model ini menunjukkan aspek-aspek kemahiran guru dalam merancang, melaksanakan dan melakukan refleksi terhadap proses P&P bagi mengatasi kekangan yang berlaku akibat sikap negatif dan kurangnya kesediaan pelajar. Model yang dibincangkan merupakan hasil daripada kajian kualitatif yang telah dilaksanakan dengan menerokai ciri-ciri dan amalan penerapan TPPK guru KM melalui 11 tema utama kanta penerokaan yang dirumuskan daripada model pengetahuan guru, iaitu Pedagogical Content Knowledge (PCK) oleh Shulman; dan Technological, Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) oleh Misha & Koehler. Model TPPK P&P KM ini juga terbahagi kepada 3 fasa P&P menurut Model P&P Berkesan oleh Keller (2005) dan Dricsoll (2005).
Pages: 77-96 p.
Call Number: PL5103.P744 2015 kat sem
Publisher: Bangi : Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, 2015.,Bangi
Appears in Collections:Seminar Papers/ Proceedings / Kertas Kerja Seminar/ Prosiding

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.