Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/390257
Title: | Menghidupkan semula etik dan nilai-nilai murni demokrasi dalam konteks autonomi negeri: kes Indonesia |
Authors: | Suwarma AI-Muchtar Andi Suwira |
Conference Name: | International Conference On Lifelong Learning (ICLL) |
Keywords: | Indonesia Demokrasi Politik |
Conference Date: | 2007-11-26 |
Conference Location: | kompleks Tun Abdullah Mohd Salleh, Universiti Kebangsaan Malaysia |
Abstract: | Kertas kerja ini cuba membincang mengenai wawasan demokrasi, pelbagai usaha untuk menghidupkan semula etik dan nilai-nilai murni dalam praktikal demokrasi, khasnya dalam hubungkait dengan krisis politik yang multidimensi yang tengah didepani oleh bangsa Indonesia sebaik saja gerakan Reformasi berlaku pada 1998 sehingga kini. Pendedahan undang-undang autonomi negeri (daerah) pada 1999, telah menyahkan kerajaan pusat untuk mentadbir negeri-negeri di Indonesia secara langsung . Hal ini membimbangkan wujudnya perpaduan (integrasi) nasiona!. Pelbagai krisis yang muncul selepas tahun 1997 itu membabitkan pula konflik sosial yang teruk , sama ada yang bercorak horizontal mahupun vertikal, yang pada akhirnya menjejaskan kehidupan bangsa Indonesia. Kertas kerja ini berpandangan bahawa menghidupkan pemikiran dan pengamalan nilai-nilai murni demokrasi dalam konteks budaya-politik Indonesia adalah penting, khasnya bagi pihak kerajaan dan pihak masyarakat di dalam mengamalkan wawasan Rechstaats (negara berpelembagaan) dan menyahkan Machstaats (negara berkekuasaan). Justeru itu, keteladanan pemimpin kerajaan, penegakan undang-undang yang betul dan adil, serta proses pengajaran dan pembelajaran yang berterusan mengenai nilai-nilai murni dalam pendidikan moral, civik dan undang-undang adalah beberapa cadangan dalam kertas kerja ini. |
Pages: | 49 |
Call Number: | LC 5209.I55 2007d Sem |
Appears in Collections: | Seminar Papers/ Proceedings / Kertas Kerja Seminar/ Prosiding |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.