Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/390253
Title: Kesediaan pembelajaran terarah kendiri dalam kalangan pelajar ICT di sekolah menengah
Authors: Rosmidah Hashim
Ramlee Mustapha
Norazah Mohd Nordin
Rosseni Din
Conference Name: International Conference On Lifelong Learning (lCLL)
Keywords: ICT
Teknologi
Conference Date: 2007-11-26
Conference Location: Kompleks Tun Abdullah Mohd. Salleh, Universiti Kebangsaan Malaysia
Abstract: Pembelajaran terarah kendiri merupakan salah sa tu pendekatan yang digunakan dalam mata pelajaran Information and Communication Technology (lCT). Pendekatan ini lebih berkesan sekiranya pelajar yang terlibat merupakan seorang yang terarah kendiri. Justeru, kajian ini dijalankan untuk menentukan tahap kesediaan pembelajaran terarah kendiri dalam kalangan pelajar di sekolah menengah. Kajian berbentuk tinjauan ini melibatkan sampel kajian seramai 238 orang pelajar tingkatan empat yang mengambil mata pelajaran ICT di sekolah menengah harian biasa yang menawarkan mata pelajaran ICTsemenjak tahun 1999. Instrumen kajian ialah satu set soal selidik. Data soal selidik diana lis is menggunakan statistik deskriptif (kekerapan, peratus, min dan sisihan piawai) dan inferensi (ujian-t .dan ANOVA). Dapatan kajian menunjukkan majoriti pelajar mempunyai tahap kesediaan pembelajaran terarah kendiri yang rendah. Min kesediaan pembelajaran terarah kendiri didapati berbeza secara signifikan berdasarkan faktor demografi iaitu mempunyai komputer di rumah. akses Internet di rumah dan pendapatan ibu bapa.
Pages: 47
Call Number: LC5209.I55 2007d sem
Appears in Collections:Seminar Papers/ Proceedings / Kertas Kerja Seminar/ Prosiding

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.