Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/395713
Title: | Kaedah Multimedia dalam Pembelajaran Akhlak |
Authors: | Nurul Husna Azhar Hafizhah Zulkifli Maimun Aqsha Lubis Rohana Misran |
Conference Name: | International Workshop and Conference of Asean Studies in Islamic and Arabic Education Linguistics, Social Sciences and Educational Technology |
Keywords: | Kaedah Multimedia Akhlak Pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) |
Conference Date: | 19/05/2019 |
Conference Location: | Politeknik Negeri Medan & Universitas Islam Negeri Sumatera Utara (UIN SU) Medan |
Abstract: | Kaedah pengajaran yang telah dirancang dengan baik akan memberikan hasil dan prestasi seperti yang dikehendaki seseorang guru. Kaedah Multimedia merupakan salah satu kaedah daripada pelbagai kaedah pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) pada abad ke-21. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti keberkesanan Kaedah Multimedia dalam pembelajaran akhlak serta kesan nilai-nilai murni terhadap pelajar. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan pendekatan kualitatif berdasarkan kajian perpustakaan iaitu analisis dokumen. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kaedah multimedia dapat meningkatkan fokus murid terhadap PdPc yang dijalankan dan nilai murni yang ditonjolkan daripada murid. Dalam masa yang sama kaedah menggunakan multimedia atau ICT sesuai digunakan kepada semua mata pelajaran lain berdasarkan kreativiti seseorang guru tersebut. Oleh tiu, pendekatan kaedah multimedia dalam pembelajaran akhlak adalah sesuai dan sejajar dengan perkembangan kemajuan teknologi masa kini. |
Pages: | 630-636 p. |
Call Number: | LC903 .I538 2019 katsem |
Publisher: | Politeknik Negeri Medan & Universitas Islam Negeri Sumatera Utara (UIN SU) & Fakulti Pendidikan UKM,Fakulti Pendidikan, UKM |
Appears in Collections: | Seminar Papers/ Proceedings / Kertas Kerja Seminar/ Prosiding |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.