Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/395692
Title: Penggunaan kaedah nasyid dalam PdPc pendidikan Islam di daerah Cameron Highlands
Authors: Mohd Khairul Sahrie Abdul Rashid
Khadijah Abdul Razak
Wan Muhammad Najib Wan Abdullah
Conference Name: International Workshop and Conference of Asean Studies in Islamic and Arabic Education Linguistics, Social Sciences and Educational Technology
Keywords: Kaedah nasyid
Mata pelajaran Pendidikan Islam
Daya ingatan
PdPc
Sekolah menengah
Cameron Highlands
Conference Date: 19/05/2019
Conference Location: Politeknik Negeri Medan & Universitas Islam Negeri Sumatera Utara (UIN SU) Medan
Abstract: Pembelajaran abad 21 menekankan proses pembelajaran yang berpusatkan kepada murid. Guru seharusnya menggunakan pendekatan dan kaedah pengajaran yang boleh menarik perhatian pelajar supaya pembelajaran lebih menyeronokkan dan efektif. Kajian ini dijalankan untuk mengkaji sama ada penggunaan kaedah nasyid dalam PdPc mata pelajaran Pendidikan Islam dapat menarik minat dan daya ingatan pelajar. Sampel kajian terdiri daripada 91 orang pelajar dari 3 buah sekolah menengah di daerah Cameron Highlands. Soal selidik digunakan sebagai instrumen kajian. Dapatan kajian menunjukkan pelajar meminati pengajaran menggunakan kaedah nasyid dengan skor min 4.93, manakala bagi daya ingatan, nilai min ialah 4.66. Hasil kajian yang diperolehi menunjukkan bahawa penggunaan kaedah nasyid sesuai dilaksanakan bagi pelajar sekolah menengah kerana ia bukan sahaja menarik minat pelajar tetapi ia dapat menambah daya ingatan pelajar terhadap fakta penting mata pelajaran Pendidikan Islam, di samping nasyid sebenarnya amat dekat di hati pelajar.
Pages: 472-478 p.
Call Number: LC903 .I538 2019 katsem
Publisher: Politeknik Negeri Medan & Universitas Islam Negeri Sumatera Utara (UIN SU) & Fakulti Pendidikan UKM,Fakulti Pendidikan, UKM
Appears in Collections:Seminar Papers/ Proceedings / Kertas Kerja Seminar/ Prosiding

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.