Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/394684
Title: Perbandingan sikap dan persediaan guru pelatih yang mengikut latihan ikhtisas perguruan di program yang berbeza: diploma lepasan ijazah dan prasiswazah secara integrasi
Authors: Abu Hassan Kassim
Mohamad Bilal Ali
Meor Ibrahim Kamarudin
Maslan Hj. Osman
Mohd. Salleh Abu
Conference Name: Prosiding Seminar JKLKAU ke-9
Keywords: Guru pelatih
Penyeliaan latihan mengajar
Diploma lepasan ijazah
Universiti Teknologi Malaysia
Conference Date: 15/01/1994
Conference Location: Universiti Kebangsaan Malaysia
Abstract: Kertas kerja ini mengandungi dua bahagian. Bahagian pertama mengandungi maklumat asas berkaitan penyeliaan latihan mengajar, manakala bahagian kedua pula mengandungi laporan kajian penilaian penyeliaan latihan mengajar dari perspektifi guru pelatih. Seramai 67 guru pelatih yang mengikuti program Diploma Lepas Ijazah (DLP) dan 135 guru pelatih yang mengikuti program Sarjanamuda Sains dan Komputer Serta Pendidikan (SPK) di Universiti Teknologi Malaysia terlibat dalam kajian ini. Data dikumpulkan melalui soal selidik yang mengandungi soalan-soalan yang berbentuk objektif dan subjektif. Data kajian telah dianalisis dengan menggunakan perisian SPSSX. Bahagian pertama maklumat dianalisis menggunakan statistik asas, sementara analisis bahagian kedua melibatkan analisis perkaitan. Hasil kajian menunjukkan terdapat pola tertentu dalam aktiviti penyeliaan latihan mengajar di UTM. Analisis juga menunjukkan perkaitan yang signifikan antara penerimaan guru pelatih terhadap penilaian dengan penyeliaan latihan mengajar.
Pages: 7
Call Number: LB1727.M3.S354 1984 kat sem
Publisher: Fakulti Pendidikan, UKM,Bangi
URI: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/394684
Appears in Collections:Seminar Papers/ Proceedings / Kertas Kerja Seminar/ Prosiding

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.