Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/394078
Title: Strategi pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan pelajar bukan Melayu.
Authors: Kamiliah Ayu Ab. Ghani
Zamri Mahamod
Conference Name: Seminar Pascasiswazah Pendidikan Bahasa Melayu & Pendidikan Kesusasteraan Melayu Kali Keempat
Keywords: Pembelajaran Bahasa Melayu
Pelajar bukan Melayu
Conference Date: 05/03/2015
Conference Location: IPG Kampus Batu Lintang Sarawak
Abstract: Kajian ini ingin mengenal pasti strategi pembelajaran bahasa Melayu yang digunakan dalam kalangan pelajar bukan Melayu. Seramai 180 pelajar Cina yang dipilih secara rawak daripada 6 buah sekolah menengah harian di daerah Muar, Johor. Secara umumnya kajian ini memfokuskan kepada strategi yang digunakan oleh pelajar Cina mempelajari bahasa Melayu dalam menguasai kemahiran bahasa iaitu menulis, membaca, mendengar dan bercakap. Kaedah kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif. Instrumen yang digunakan ialah menggunakan soal selidik yang terbahagi kepada dua bahagian iaitu bahagian A dan bahagian B. Bahagian A mengenai maklumat diri responden dan bahagian B mengenai strategi yang digunakan berdasarkan empat kemahiran bahasa. Soal selidik ini diubah suai daripada Language Strategies menggunakan inventori daripada Cohen, Oxford dan chi (2002). Setiap item yang dibina diikuti dengan lima pilihan jawapan menggunakan skala Likert. Dapatan data akan dianalisis menggunakan perisian Statistical Package For Science (SPSS) versi 17.0 dan nilai min dan sisihan piawai yang diperolehi digunakan untuk menjawab persoalan kajian. Oleh itu, kajian ini diharap dapat memberi maklumat baru kepada kajian akan datang dalam meningkatkan lagi penguasaan pelajar dalam bahasa melayu terutamanya pelajar bukan Melayu.
Pages: 341-352 p.
Call Number: PL5103.P744 2015 kat sem
Publisher: Bangi : Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, 2015.,Bangi
Appears in Collections:Seminar Papers/ Proceedings / Kertas Kerja Seminar/ Prosiding

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.