Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/394064
Title: | Model amalan TPPK guru dalam pengajaran dan pembelajaran kesusasteraan melayu. |
Authors: | Rozaiman Makmun Zamri Mahamod |
Conference Name: | Seminar Pascasiswazah Pendidikan Bahasa Melayu & Pendidikan Kesusasteraan Melayu Kali Keempat |
Keywords: | Kesusasteraan Melayu Teknologi Pedagogi |
Conference Date: | 05/03/2015 |
Conference Location: | IPG Kampus Batu Lintang Sarawak |
Abstract: | Kertas konsep ini membincangkan model penerapan Teknologi, Pedagogi dan Pengetahuan Kandungan (TPPK) guru dalam amalan proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) subjek Kesusasteraan Melayu. Perbincangan dilakukan dengan menonjolkan keperluan penerapan kaedah inovatif dan teknologi pendidikan sesuai dengan tuntutan perkembangan Sistem Pendidikan Negara Abad Ke-21 di Brunei Darussalam. Model ini menunjukkan aspek-aspek kemahiran guru dalam merancang, melaksanakan dan melakukan refleksi terhadap proses P&P bagi mengatasi kekangan yang berlaku akibat sikap negatif dan kurangnya kesediaan pelajar. Model yang dibincangkan merupakan hasil daripada kajian kualitatif yang telah dilaksanakan dengan menerokai ciri-ciri dan amalan penerapan TPPK guru KM melalui 11 tema utama kanta penerokaan yang dirumuskan daripada model pengetahuan guru, iaitu Pedagogical Content Knowledge (PCK) oleh Shulman; dan Technological, Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) oleh Misha & Koehler. Model TPPK P&P KM ini juga terbahagi kepada 3 fasa P&P menurut Model P&P Berkesan oleh Keller (2005) dan Dricsoll (2005). |
Pages: | 77-96 p. |
Call Number: | PL5103.P744 2015 kat sem |
Publisher: | Bangi : Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, 2015.,Bangi |
Appears in Collections: | Seminar Papers/ Proceedings / Kertas Kerja Seminar/ Prosiding |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.