Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/781883
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSuhaila Zailani@ Hj. Ahmad, Dr.en_US
dc.contributor.authorMohd Taufik Ariffin (P101413)en_US
dc.date.accessioned2025-12-22T06:38:28Z-
dc.date.available2025-12-22T06:38:28Z-
dc.date.issued2025-04-04-
dc.identifier.urihttps://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/781883-
dc.description.abstractPelbagai kajian berkaitan modul pendidikan pemulihan telah dijalankan, namun dari aspek pembinaan modul bahasa Arab khusus untuk pendidikan pemulihan pesalah juvana tidak pernah dilakukan. Kajian terdahulu mendapati pesalah juvana yang menjalani proses pendidikan pemulihan memerlukan modul khas yang berasaskan al Quran sebagai pegangan hidup. Pelaksanaan program pemulihan menghadapi beberapa cabaran, termasuk bukan sahaja kekurangan guru tetapi juga isu infrastruktur dan kekurangan sumber pembelajaran. Objektif kajian ini adalah mengenalpasti keperluan asas pendidikan pemulihan dalam kalangan pesalah juvana, mengesan pendekatan pembelajaran bahasa Arab yang bersesuaian untuk pendidikan pemulihan pesalah juvana dan menganalisis keperluan Modul bahasa Arab Qurani untuk pendidikan pemulihan pesalah juvana di Sekolah Agama (JAIM) Henry Gurney, Telok Mas, Melaka. Kajian ini bereka bentuk kaedah kualitatif. Instrumen temu bual separa berstruktur digunakan bagi mendapatkan data utama. Responden terdiri daripada 10 pesalah juvana, 10 Informan yang terdiri daripada Guru bahasa Arab dan Pegawai Psikologi di Sekolah Henry Gurney serta Pegawai Jabatan Penjara Malaysia (JPM), JAIM dan JAKIM yang terlibat secara langsung dalam pendidikan pemulihan pesalah juvana. Data kualititatif temu bual dianalisis menggunakan kaedah perisian Nvivo versi 1.71 mengikut kaedah tematik. Dapatan kajian ini memperoleh 11 tema berkaitan dengan pendidikan pemulihan pesalah juvana antaranya pemantapan kemahiran insaniah, pemantapan Kurikulum KAFA, pendekatan pengajaran dan pembelajaran yang lebih interaktif dan penerapan elemen keislaman dalam perlaksanaan modul. Selain itu, pesalah juvana memerlukan pendekatan modul khas berasaskan bahasa Arab Qurani yang boleh diguna pakai semasa menjalani proses pemulihan. Pesalah juvana juga didapati bersedia mengikuti pembelajaran bahasa Arab Qurani dengan menggunakan modul khas yang akan dibangunkan. Dapatan lain menunjukkan bahawa pembelajaran bahasa Arab menggunakan kurikulum Fardu Ain dan kelas agama (KAFA) perlu diubah dan ditingkatkan bagi memenuhi keperluan asas pendidikan pemulihan pesalah juvana. Diharap kajian dapat membantu pihak Jabatan Penjara Malaysia menyediakan modul bahasa Arab Qurani yang sesuai digunakan untuk pendidikan pemulihan pesalah juvana di Sekolah Henry Gurney.en_US
dc.language.isomayen_US
dc.publisherUKM, Bangien_US
dc.relationFaculty of Islamic Studies / Fakulti Pengajian Islamen_US
dc.rightsUKMen_US
dc.subjectQurʼan -- Language, style -- Study and teachingen_US
dc.subjectArabic language -- Study and teachingen_US
dc.subjectJuvenile delinquents -- Rehabilitationen_US
dc.subjectJuvenile delinquents -- Educationen_US
dc.subjectUniversiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertationsen_US
dc.subjectDissertations, Academic -- Malaysiaen_US
dc.titleAnalisis keperluan pembinaan modul bahasa Arab Qurani untuk pendidikan pemulihan pesalah juvanaen_US
dc.typeThesesen_US
dc.format.pages237en_US
dc.identifier.callnoPJ6696.M68 2025 tesisen_US
dc.identifier.barcode007765en_US
dc.format.degreeSarjana Pengajian Islamen_US
dc.description.categoryofthesesAccess Terbuka/Open Accessen_US
Appears in Collections:Faculty of Islamic Studies / Fakulti Pengajian Islam

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Analisis keperluan pembinaan modul bahasa Arab Qurani untuk pendidikan pemulihan pesalah juvana.pdf
  Restricted Access
Full-text2.98 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.