Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/781192
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorHamzah Jusoh-
dc.contributor.authorHabibah Ahmad-
dc.contributor.authorAnisah Samingan-
dc.date.accessioned2025-11-05T06:41:58Z-
dc.date.available2025-11-05T06:41:58Z-
dc.identifier.urihttps://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/781192-
dc.description.abstractDalam konteks globalisasi, pembentukan wilayah bandaraya yang memaparkan keefisienan perkhidmatan diberikan oleh sesebuah governans kepada penduduk, pengusaha dan pekerja amat penting. Bagi wilayah bandaraya Kuala Lumpur, matamat menawarkan perkhidmatan yang efisien juga menjadi salah satu daripada matlamat utama bandaraya ini berdiri megah sebagai sebuah bandaraya dunia menjelang 2020. Ini bemakna semua kawasan yang ditadbir oleh pihak berkuasa tempatan, mampu menawarkan kehidupan yang sejahtera dan kondusif. Walau bagaimanapun, oleh kerana wilayah bandaraya Kuala Lumpur melibatkan pihak berkuasa tempatan yang berlainan status, antaranya majlis bandaraya atau majlis perbandaran ataupun majlis daerah, langkah untuk menghasilkan suatu sistem perkhidmatan yang menepati semua kelompok penghuni bandaraya adalah sangat mencabar. Sehubungan itu juga timbul tanda tanya apakah perkhidmatan yang disediakan oleh pihak berkuasa tempatan di wilayah ini mencapai satu piawai keefisienan yang memenuhi kehendak penduduknya. Perkhidmatan manakah yang bertindak efisien dan sebaliknya? Adakah perkhidmatan order tinggi semata-mata ataupun perkhidmatan asas sahaja? Berdasarkan 698 responden di 13 buah PBT di Kuala Lumpur dan Selangor, kertas kerja ini mengungkapkan perspektif komuniti awam terhadap tahap keefisienan perkhidmatan. Secara terperinci kertas ini memaparkan senario dan tahap keefisienan setiap komponen dan beberapa sub-komponen perkhidmatan ekonomi, sosial, fizikal dan pentadbiran. Kertas ini juga berhasrat mengemukakan cadangan untuk mempertingkatkan keefisienan perkhidmatan di wilayah bandaraya, memandangkan perspektif komuniti amat penting sebagai komplimentari kepada mana-mana pihak berkuasa tempatan untuk mencapai satu tahap keefisienan governans.en_US
dc.language.isomayen_US
dc.subjectKeefisienan perkhidmatanen_US
dc.subjectPihak berkuasa tempatan (PBT)en_US
dc.subjectPembangunan bandaren_US
dc.subjectKualiti perkhidmatan awamen_US
dc.titleKeefisienan perkhidmatan di wilayah bandaraya Kuala Lumpur: perspektif komunitien_US
dc.typeSeminar Papersen_US
dc.format.pages122-123en_US
dc.identifier.callnoH53.M4I555 2009 n.1 semen_US
dc.contributor.conferencenameInternational Conference On Social Sciences And Humanities - ICOSH-
dc.coverage.conferencelocationUniversiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, Selangor-
dc.date.conferencedate2009-12-02-
Appears in Collections:Seminar Papers/ Proceedings / Kertas Kerja Seminar/ Prosiding

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.