Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/779349
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorHasnah Toran-
dc.contributor.authorSuziyani Mohamed-
dc.contributor.authorNur Hasyimah Ramli-
dc.date.accessioned2025-05-30T07:18:08Z-
dc.date.available2025-05-30T07:18:08Z-
dc.identifier.urihttps://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/779349-
dc.description.abstractIntervensi Awal (EI/ECSE) merupakan satu program yang disediakan bagi menangani isu-isu yang dihadapi oleh kanak-kanak kurang upaya pada peringkat awal usia. Tiga perkara asas mengenai EI/ECSE yang dibincangkan termasuk perubahan dalam penyediaan perkhidmatan, perubahan peranan kakitangan dan kompetensi kakitangan. Kaedah analisis dokumen digunakan untuk mendapatkan maklumat bagi setiap aspek yang dikaji. Terdapat empat perubahan yang berlaku dalam model penyediaan perkhidmatan EI/ECSE iaitu; a) perubahan model penyediaan perkhidmatan daripada perkhidmatan berpusatkan keluarga kepada kerjasama rundingan dalam agensi serta antara agensi, dan aturan berasaskan komuniti insklusif; b) pengkonsepsian yang merangkumi model disiplin dalam penyediaan perkhidmatan; c) penyediaan pendidikan inklusif bagi kanak-kanak kurang upaya mesti dijalankan dalam persekitaran yang natural; dan d) pengkonsepsian semula kurikulum. Perubahan yang berlaku dalam peranan kakitangan dikenali sebagai proses pengkonsepsian semula peranan profesional dalam program intervensi awal. Dahulu, perkhidmatan ini hanya diberikan secara langsung kepada kanak-kanak sahaja. Namun kini, perkhidmatan secara tidak langsung juga turut disediakan. Ianya menggunakan pendekatan berpasukan yang melibatkan penyusunan semula peranan ahli profesional, pengenal pastian tahap pengetahuan dan kemahiran yang diperlukan bagi memenuhi pelbagai peranan dalam konteks yang berbeza. Terdapat dua model amalan yang digunakan bagi meningkatkan tahap kompetensi kakitangan EI/ECSE iaitu, model amalan berpusatkan keluarga dan model amalan antara disiplin.en_US
dc.language.isomayen_US
dc.subjectKanak-kanak kurang upayaen_US
dc.subjectPendidikan inklusifen_US
dc.subjectKurikulum inklusifen_US
dc.titleParadigma baru dalam intervensi awal: peranan dan kompetensi ahli intervensi awal dalam penyediaan perkhidmatanen_US
dc.typeSeminar Papersen_US
dc.format.pages61-62en_US
dc.identifier.callnoH53.M4I555 2009 n.1 semen_US
dc.contributor.conferencenameInternational Conference On Social Sciences And Humanities - ICOSH-
dc.coverage.conferencelocationUniversiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, Selangor-
dc.date.conferencedate2009-12-02-
Appears in Collections:Seminar Papers/ Proceedings / Kertas Kerja Seminar/ Prosiding

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.