Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/779349
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Hasnah Toran | - |
dc.contributor.author | Suziyani Mohamed | - |
dc.contributor.author | Nur Hasyimah Ramli | - |
dc.date.accessioned | 2025-05-30T07:18:08Z | - |
dc.date.available | 2025-05-30T07:18:08Z | - |
dc.identifier.uri | https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/779349 | - |
dc.description.abstract | Intervensi Awal (EI/ECSE) merupakan satu program yang disediakan bagi menangani isu-isu yang dihadapi oleh kanak-kanak kurang upaya pada peringkat awal usia. Tiga perkara asas mengenai EI/ECSE yang dibincangkan termasuk perubahan dalam penyediaan perkhidmatan, perubahan peranan kakitangan dan kompetensi kakitangan. Kaedah analisis dokumen digunakan untuk mendapatkan maklumat bagi setiap aspek yang dikaji. Terdapat empat perubahan yang berlaku dalam model penyediaan perkhidmatan EI/ECSE iaitu; a) perubahan model penyediaan perkhidmatan daripada perkhidmatan berpusatkan keluarga kepada kerjasama rundingan dalam agensi serta antara agensi, dan aturan berasaskan komuniti insklusif; b) pengkonsepsian yang merangkumi model disiplin dalam penyediaan perkhidmatan; c) penyediaan pendidikan inklusif bagi kanak-kanak kurang upaya mesti dijalankan dalam persekitaran yang natural; dan d) pengkonsepsian semula kurikulum. Perubahan yang berlaku dalam peranan kakitangan dikenali sebagai proses pengkonsepsian semula peranan profesional dalam program intervensi awal. Dahulu, perkhidmatan ini hanya diberikan secara langsung kepada kanak-kanak sahaja. Namun kini, perkhidmatan secara tidak langsung juga turut disediakan. Ianya menggunakan pendekatan berpasukan yang melibatkan penyusunan semula peranan ahli profesional, pengenal pastian tahap pengetahuan dan kemahiran yang diperlukan bagi memenuhi pelbagai peranan dalam konteks yang berbeza. Terdapat dua model amalan yang digunakan bagi meningkatkan tahap kompetensi kakitangan EI/ECSE iaitu, model amalan berpusatkan keluarga dan model amalan antara disiplin. | en_US |
dc.language.iso | may | en_US |
dc.subject | Kanak-kanak kurang upaya | en_US |
dc.subject | Pendidikan inklusif | en_US |
dc.subject | Kurikulum inklusif | en_US |
dc.title | Paradigma baru dalam intervensi awal: peranan dan kompetensi ahli intervensi awal dalam penyediaan perkhidmatan | en_US |
dc.type | Seminar Papers | en_US |
dc.format.pages | 61-62 | en_US |
dc.identifier.callno | H53.M4I555 2009 n.1 sem | en_US |
dc.contributor.conferencename | International Conference On Social Sciences And Humanities - ICOSH | - |
dc.coverage.conferencelocation | Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, Selangor | - |
dc.date.conferencedate | 2009-12-02 | - |
Appears in Collections: | Seminar Papers/ Proceedings / Kertas Kerja Seminar/ Prosiding |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.