Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/486930
Title: | Predicting travel time system in case of Bandar Baru Bangi |
Authors: | Foad Shokri (P44220) |
Supervisor: | Riza Atiq O.K Rahmat, Prof.Ir.Dr. |
Keywords: | Intelligent transportation systems -- Selangor -- Bandar Baru Bangi Travel time (Traffic engineering) -- Selangor -- Bandar Baru Bangi Universiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertations Dissertations, Academic -- Malaysia |
Issue Date: | 11-Jul-2011 |
Description: | Kesesakan jalan raya yang meningkat disebabkan oleh pertambahan jumlah penduduk dan kadar pemilikan kenderaan ini menyebabkan sistem maklumat pengembara termaju bagi mengoptimumkan trafik khususnya dalam kawasan Bandar diperlukan. Di Malaysia peningkatan pesat dalam penggunaan pengangkutan persendirian telah mengebabkan kesesakan trafik, kemalangan-jalan raya, kekurangan tempat letak kereta , pencemaran udara dan masalah lain. Sebagai penyelesaian bagi masalah-masalah ini, objektif kajian ini adalah untuk mentaksir dan memaklumkan masa perjalanan dan laluan yang idea kepada pengguna kenderaan di Bandar Baru Bangi (BBB). Terdapat empat kaedah utama yang mempunyai bahagian berbeza iaitu, penjanaan perjalanan, taburan perjalanan , pemilihan mod dan tugasan perjalanan. Program Delphi telah dipilih untuk menulis program yang boleh meramalkan masa perjalanan dalam jalan-jalan bandar. Sistem tersebut berupaya untuk digunakan oleh pengguna pra perjalanan melalui internet dan dalam perjalanan dengan menggunakan sistem pesanan ringkas(sms). Bangaimanapun,kebanyakan daripada data kaiian-kajian lepas hanya menfokus pada data sejarah tetapi system ini adalah diasaskan jumlah kenderaan dalam talian yang diperolehi dari kamera-kamera CCTV dan memindahkan data tersebut pada komputer pusat dan mengemaskini masa perjalanan antara semua nod-nod dan mengetahui semua jalan-jalan yang alternatif antara zon-zon dan memper cepatkan pengguna-pengguna untuk memilih jalan terbaik. Terdapat data yang diperlukan lain seperti panjang rangkaian populasi seksyen-seksyen dan maklumat relevan diperolehi dari Majlis Perbandaran Tempatan, Majlis Perbandaran Kajang, Google Maps Malaysia, lokasi pemerhatian dan Jabatan Kerja Raya , juga beberapa formula dan kaedah- kaedah adalah mengikuti dari buku panduan Highway Capacity Manual (2000) dan Manual Penjanaan Perjalanan (2005). Sistem ini akan mampu mengurangkan masa perjalanan dan kos , dan memperbaiki perkhidmatan . Dengan sentiasa memperbaharui penjanaan perjalanan degran menggunakan kamera CCTV dan juga model gravity kekangan berganda di dalam taburan pejalanan.perbandingan output system dengan realitinya menunjukkan adalah 0.936 bagi 30 perbezaan jarak. Dengan kata lain F test , T test dan chi square test menghasikan 414.463, 20.3 dan 12.70052 dengan kebarangkalian masing-masing 0.00, 1.13 dan 0.0004. Hasil pengesahan menunjukkan sistem tersebut sesuai dan boleh diterima pakai.,Tesis ini tidak ada "Perakuan Tesis Sarjana/Doktor Falsafah",Ph.D. |
Pages: | 214 |
Call Number: | TE228.3.F633 2011 3 tesis |
Publisher: | UKM, Bangi |
Appears in Collections: | Faculty of Engineering and Built Environment / Fakulti Kejuruteraan dan Alam Bina |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ukmvital_114835+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF Restricted Access | 16.53 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.