Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/475836
Title: | Penilaian pelajar terhadap penggunaan buku teks pendidikan Islam tingkatan satu |
Authors: | Borhan Aripin (P32743) |
Supervisor: | Ab. Halim bin Tamuri , Dr. |
Keywords: | Universiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertations Dissertations, Academic -- Malaysia Islam -- Study and teaching (Secondary) -- Malaysia -- Textbooks |
Issue Date: | 1-Apr-2019 |
Description: | Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti persepsi pelajar di daerah Raub, Pahang terhadap buku teks Pendidikan Islam Tingkatan Satu. Fokus kajian ini merangkumi tiga aspek utama iaitu penggunaan buku teks, faktor penggunaan buku teks dan penilaian terhadap buku teks. Kajian ini melibatkan responden seramai 250 orang pelajar tingkatan satu dari lima buah sekolah di daerah terbabit. Alatan kajian yang digunakan dalam kajian ini adalah terdiri daripada satu set soal selidik dan sesi temu bual. Data yang diperoleh dianalisis menggunakan statistik inferensi melibatkan Ujian t, Ujian Anova Satu Hala dan Korelasi pearson. Hasil utama kajian ini ditahap tinggi. Persepsi pelajar terhadap 3 konstruk juga adalah tinggi. Hasil kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan berhubung persepsi pelajar terhadap buku teks Pendidikan Islam Tingkatan Satu berdasarkan jantina. Namun kajian juga mendapati bahawa terdapat perbezaan yang signifikan berhubung persepsi pelajar terhadap buku teks Pendidikan Islam Tingkatan Satu berdasarkan sekolah. Implikasi kajian ini menunjukkan bahawa buku teks mampu mempengaruhi tahap penggunaan buku teks Pendidikan Islam Tingkatan Satu di kalangan pelajar.,Tesis ini tiada “Perakuan Tesis Sarjana / Doktor Falsafah”,Sarjana |
Pages: | 142 |
Call Number: | BP45.B645 2010 tesis |
Publisher: | UKM, Bangi |
Appears in Collections: | Faculty of Islamic Studies / Fakulti Pengajian Islam |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.