Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/460803
Title: | Analisis keupayaan sekolah sedia ada dan kesesuaian tapak sekolah :kes kajian di Sentul Manjalara, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur |
Authors: | Mohd Yusof Ibrahim (P38247) |
Supervisor: | Noorazuan Md. Hashim, Dr. |
Keywords: | Universiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertations School sites-Malaysia School buildings-Malaysia-Kuala Lumpur |
Issue Date: | 30-Jan-2012 |
Description: | Keperluan untuk prasarana pendidikan semakin meningkat. Prasarana yang paling asas ialah keperluan pembukaan sekolah baru untuk menampung permintaan pendidikan awam yang semakin meningkat sejajar dengan peningkatan kadar bilangan penduduk. Pembukaan sekolah baru sudah semestinya memerlukan tapak dan tanah yang sesuai. Penilaian dan penelitian kesesuaian lokasi yang dipilih harus dijalankan sebelum projek pembanguan dimulakan. Terdapat pelbagai isu yang telah dihadapi oleh pihak Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) yang bertanggungjawab berkaitan tapak sekolah baru. Kajian ini adalah bertujuan untuk mengenalpasti keadaan semasa dan menentukan indeks keupayaan sekolah rendah sedia ada di kawasan kajian Zon Strategik Sentul-Manjalara, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Seterusnya mengenalpasti lokasi dan membentuk indeks kesesuaian tapak sekolah yang telah dirizabkan untuk pembangunan sekolah berdasarkan kriteria yang telah ditetapkan untuk pembangunan Sekolah Rendah Kebangsaan. Kajian ini mengintegrasikan kemudahan GIS dan kaedah proses hirarki analitik (AHP) dalam membentuk skor dan pemberat bagi setiap kriteria. Hasil dari analisis menunjukkan ujudnya keperluan kepada pembangunan sekolah baru di kawasan kajian.Berdasarkan kepada 47 buah sekolah sediada, hanya 20 buah sekolah rendah ( 43%) adalah dalam kategori sesuaipaling sesuai, manakala selebihnya (27 buah sekolah atau 57%) adalah dalam kategori agak sesuai–kurang sesuai. Bagi kesesuaian tapak rizab untuk pembangunan sekolah, daripada tujuh tapak yang dikaji didapati dua tapak berada pada kategori Indeks kesesuaian paling rendah dan dikategorikan kurang sesuai untuk dibangunkan. Hasil aplikasi AHP telah menunjukkan proses membuat keputusan dan pemilihan tapak sekolah adalah lebih efisien dan berkesan. Bagaimanapun, hasil kajian berkenaan masih memerlukan pandangan pakar di Jabatan Pelajaran Negeri untuk pengesahan dan penambahbaikan.,Tesis ini tiada Perakuan Tesis Sarjana / Doktor Falsafah" |
Pages: | 214 |
Call Number: | LB3220.M8498 2012 tesis |
Publisher: | UKM, Bangi |
Appears in Collections: | Faculty of Social Sciences and Humanities / Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ukmvital_120448+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF Restricted Access | 1.05 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.