Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/460347
Title: | Skor soal selidik indeks fungsian penglihatan (VF-14) yang telah diubahsuai dan kaitannya dengan fungsi visual dalam kalangan warga emas di Selangor dan Johor |
Supervisor: | Saadah Mohamed Akhir, Dr. |
Keywords: | Universiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertations Dissertations, Academic -- Malaysia Myopia Hyperopia |
Issue Date: | 25-Mar-2021 |
Description: | Ralat refraksi boleh mempengaruhi fungsi visual dan seterusnya kehidupan yang berkualiti. Maklumat berkaitan kualiti hidup dengan fungsi visual seperti akuiti visual (VA jauh), sensitiviti kontras (CS) dan stereopsis jarang dilaporkan terutamanya pada warga emas yang ada ralat refraksi. VF-14 digunakan untuk mengukur fungsian penglihatan. Oleh itu, kajian ini dilakukan untuk menilai korelasi fungsi visual dan skor VF-14 yang telah diubahsuai bagi ralat refraksi yang berbeza (miopia, hiperopia dan emetropia) dalam kalangan warga emas di Selangor dan Johor. VF-14 digunakan untuk mengukur fungsian penglihatan. Subjek kajian ini dipilih daripada kajian longitud “Model Perlindungan Neuro Bagi Penuaan Sihat Di Kalangan Warga Emas (TUA) dengan menggunakan kaedah persampelan bertujuan. Sejumlah 357 dari 513 orang warga emas berumur 60 tahun ke atas dari negeri Selangor dan Johor yang mematuhi kriteria penerimaan subjek kajian bersetuju menyertai kajian. Ralat refraksi diukur menggunakan autorefraktor Retinomax K-plus dan diperhalusi dengan kaedah subjektif refraksi. VA jauh ditentukan menggunakan carta logMAR ETDRS |
Pages: | 58 |
Call Number: | WW320.S623s 2021 9 tesis |
Publisher: | UKM, Kuala Lumpur |
Appears in Collections: | Faculty of Health Sciences / Fakulti Sains Kesihatan |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ukmvital_122638+Source01+Source010.PDF Restricted Access | 2.32 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.