Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/460090
Title: Pengajaran dan amalan guru cemerlang Pendidikan Islam Sekolah Menengah di daerah Temerloh Pahang
Authors: Nur Masitah Mazlan (P69089)
Supervisor: Nik Mohd Rahimi bin Nik Yusoff, Prof. Madya Dr.
Keywords: Universiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertations
Islamic education -- Study and teaching -- Malaysia
Teacher effectiveness -- Malaysia
Teaching -- Malaysia -- Evaluation
Teachers -- Malaysia -- Attitudes
Dissertations, Academic -- Malaysia
Issue Date: 12-Aug-2016
Description: Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pengajaran dan amalan Guru Cemerlang Pendidikan Islam Sekolah Menengah di daerah Temerloh, Pahang. Seramai 596 orang responden pelajar daripada lima buah sekolah terlibat dalam kajian ini. Kajian ini berbentuk kuantitatif yang menggunakan instrumen soal selidik. Persetujuan daripada empat orang pakar telah diperoleh bagi mendapatkan kesahan soal selidik. Nilai kebolehpercayaan Alpha Cronbach bagi soal selidik ini adalah tinggi. Min yang tertinggi bagi kajian ini adalah bagi aspek matlamat pengajaran GCPI, diikuti aspek amalan GCPI yang berada pada tahap interpretasi tinggi. Min yang paling rendah pula adalah bagi aspek ciri pengajaran GCPI, namun masih berada pada tahap interpretasi tinggi. Kajian ini mencadangkan agar guru-guru Pendidikan Islam mempertingkatkan aspek ciri pengajaran bagi meningkatkan mutu keberhasilan pengajaran dan pembelajaran. Hasil daripada kajian ini boleh dijadikan panduan dan rujukan kepada semua Guru Pendidikan Islam bagi mempertingkatkan aspek pedagogi pengajaran, amalan pengajaran dan tahap kompetensi diri.,Tesis ini tiada “Perakuan Tesis Sarjana / Doktor Falsafah”,Sarjana (Pendidikan Islam)
Pages: 109
Call Number: LB1025.3.N844 2016 tesis
Publisher: UKM, Bangi
Appears in Collections:Faculty of Education / Fakulti Pendidikan

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ukmvital_121121+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF
  Restricted Access
1.71 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.