Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/459701
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorMohd Isa Bin Hamzah, Dr.
dc.contributor.authorEngkizar (P51186 )
dc.date.accessioned2023-09-13T09:31:38Z-
dc.date.available2023-09-13T09:31:38Z-
dc.date.issued2013
dc.identifier.otherukmvital:75263
dc.identifier.urihttps://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/459701-
dc.descriptionKajian ini bertujuan untuk mengenal pasti penilaian guru terhadap kesan penggunaan kaedah tartil kepada sikap belajar murid, minat belajar murid dan pencapaian belajar murid dalam pengajaran al-Quran. Kaedah gabungan (Exploratory sequential mixed methods designs) telah digunakan sebagai metod kajian. Kajian ini dijalankan melalui dua fasa, fasa pertama menggunakan kajian kes melalui kaedah temu bual mendalam kepada 8 orang guru-guru terpilih serta telah mempunyai pengalaman mengajarkan kaedah tartil dalam pengajaran al-Quran sebagai pengumpulan data, fasa ini bertujuan untuk mendapatkan maklumat secara terperinci dan mendalam daripada guru-guru tersebut. Fasa kedua menggunakan kajian tinjauan melibatkan 115 orang guru-guru yang juga mengajarkan al-Quran dengan kaedah tartil dalam pembelajaran al-Quran, fasa ini bertujuan untuk mengenal pasti penilaian guru-guru tersebut tentang kesan penggunaan kaedah tartil dalam pengajaran al-Quran. Data temu bual pada fasa pertama dianalisis secara tematik menggunakan perisian NVivo 8. Manakala data kajian fasa kedua dikumpul menggunakan satu set instrumen soal selidik yang dibina berdasarkan hasil dapatan temu bual fasa pertama, dan dianalisis menggunakan statistik deskriptif berbantukan perisian PASW Statistic Windows versi 18. Daripada dapatan temu bual mendalam 33 tema telah dapat dikenal pasti: dua belas tema berkaitan dengan sikap belajar murid, sembilan tema berkaitan dengan minat belajar murid, dan dua belas tema berkaitan dengan pencapaian belajar murid. Dapatan kajian tinjauan pula menunjukkan secara keseluruhan nilai skor min untuk ketiga-tiga aspek yang dikaji berada pada tahap yang tinggi: sikap belajar murid (Min= 4.32), minat belajar murid (Min= 4.14) dan pencapaian belajar murid (Min= 4.10). Secara keseluruhan guru-guru bersetuju kaedah tartil dapat memberikan kesan yang baik kepada sikap belajar murid, minat belajar murid dan pencapaian belajar dalam pengajaran dan pembelajaran al-Quran di Bandar Padang Negeri Sumatera Barat.,Master/Sarjana
dc.language.isomay
dc.publisherUKM, Bangi
dc.relationFaculty of Education / Fakulti Pendidikan
dc.rightsUKM
dc.subjectKaedah tartil
dc.subjectPengajaran al-Quran
dc.titlePenilaian guru terhadap kesan penggunaan kaedah tartil dalam pengajaran al-Quran di Bandar Padang Negeri Sumatera Barat
dc.typetheses
dc.format.pages202
dc.identifier.barcode001207
Appears in Collections:Faculty of Education / Fakulti Pendidikan

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ukmvital_75263+Source01+Source010.PDF
  Restricted Access
2.58 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.