Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/394079
Title: Keberkesanan peta pemikiran i-think dalam penguasaan kemahiran menulis karangan naratif di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina.
Authors: Noor Hidayu Mohd Rahim
Yahya Othman
Conference Name: Seminar Pascasiswazah Pendidikan Bahasa Melayu & Pendidikan Kesusasteraan Melayu Kali Keempat
Keywords: Penulisan karangan
Pemikiran i-Think
Karangan naratif Murid Cina
Conference Date: 05/03/2015
Conference Location: IPG Kampus Batu Lintang Sarawak
Abstract: Kajian ini dijalankan untuk menilai keberkesanan penggunaan peta pemikiran i-Think dalam penguasaan kemahiran menulis karangan naratif di salah sebuah sekolah jenis kebangsaan Cina. Kajian kuasi eksperimen ini dilakukan ke atas murid Cina tahun lima. Seramai 30 orang murid dijadikan sampel kajian bagi kumpulan eksperimen dan 30 orang murid dijadikan sampel bagi kumpulan kawalan. Melalui sesi pengajaran dan pembelajaran, murid dalam kumpulan eksperimen diberikan rawatan menggunakan peta pemikiran i-Think. Data yang diperolehi daripada pra dan pasca ujian serta temubual murid. Data dianalisis menggunakan ujian-t dan ujian Anova. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan terhadap kemahiran menulis karangan naratif bagi sampel kumpulan eksperimen dalam pasca ujian dengan nilai t = nilai t = 2.114 dan sig = 0.039 (p<O.OS). Dapatan kajian ini membuktikan bahawa penggunaan strategi peta pemikiran i-Think dalam pengajaran dan pembelajaran berjaya meningkatkan pencapaian menulis karangan naratif murid Cina.
Pages: 353-364 p.
Call Number: PL5103.P744 2015 kat sem
Publisher: Bangi : Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, 2015.,Bangi
Appears in Collections:Seminar Papers/ Proceedings / Kertas Kerja Seminar/ Prosiding

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.