Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/390240
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Akma Hj. Abdul Hamid | - |
dc.contributor.author | Bhasah Hj. Abu Bakar | - |
dc.date.accessioned | 2023-04-10T07:59:42Z | - |
dc.date.available | 2023-04-10T07:59:42Z | - |
dc.identifier.uri | https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/390240 | - |
dc.description.abstract | Kajian ini cuba melihat peranan 16 faktor personaliti yang disarankan oleh Cattell (1985) dalam kalangan pelajar sekolah menengah dan melihal kesannya ke atas pencapaian pelajar. Analisis faktor digunakan bagi mengelompokkan variabel-variabel personaliti berkenaan kepada 16 faktor dan kemudiannya dikurangkan lagi kepada 5 faktor utama dalam membentuk konstruk personaliti. Kajian ini dilaksanakan di dua buah sekolah menengah di negeri Terengganu dan merupakan satu kajian awalan bagi mendapatkan kesahihan faktor-faktor berkenaan. Beberapa soalan kajian telah diwujudkan bagi memudahkan kajian ini dijalankan demi untuk mendalami lagi maklumat tentang faktor- faktor yang dikatakan mempengaruhi personaliti pelajar sekolah menengah. | en_US |
dc.language.iso | may | en_US |
dc.subject | Personaliti | en_US |
dc.subject | Pelajar | en_US |
dc.subject | Sekolah menengah | en_US |
dc.title | Keberkesanan faktor personaliti dalam menentukan pencapaian pelajar sekolah menengah: satu kajian awalan | en_US |
dc.type | Seminar Papers | en_US |
dc.format.pages | 42 | en_US |
dc.identifier.callno | LC5209.I55 2007d sem | en_US |
dc.contributor.conferencename | International Conference On Lifelong Learning (lCLL) | - |
dc.coverage.conferencelocation | Kompleks Tun Abdullah Mohd. Salleh, Universiti Kebangsaan Malaysia | - |
dc.date.conferencedate | 2007-11-26 | - |
Appears in Collections: | Seminar Papers/ Proceedings / Kertas Kerja Seminar/ Prosiding |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.