Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/772875
Title: Menghasilkan modal insan melalui peningkatan penglibatan pelajar dalam kelas amali
Authors: Nurzatulshima Kamarudin
Conference Name: The 6th International Malaysian Studies Conference
Keywords: Pengajaran dan pembelajaran
Kaedah pengajaran
Kaedah amali
Conference Date: 2008-08-05
Conference Location: Kuching, Sarawak
Abstract: Kaedah amali merupakan kaedah pengajaran yang memberi peluang kepada pelajar menjalankan penyiasatan melalui perancangan, pelaksanaan dan perbincangan. Tujuan kajian ini adalah untuk meneroka cara guru mengurus pelajar, bagi meningkatkan penglibatan mereka dalam kelas amali. Kajian yang berbentuk kajian kes ini menggunakan tiga orang guru Fizik berpengalaman, yang dipilih secara purposeful sampling. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan pengumpulan data melalui pemerhatian guru, temu bual pelajar dan analisis dokumen pelajar. Semua data dianalisis secara manual. Hasit kajian menunjukkan penglibatan pelajar dalam kerja amali adalah tinggi, apabila guru berjaya mengurus mereka. Didapati pembahagian pelajar kepada tiga hingga lima orang sekumputan serta pengagihan tugas di kalangan ahli kumputan, berjaya meningkatkan penglibatan pelajar. Selain daripada itu, didapati rondaan dan teguran sepanjang kerja amali berlangsung, membantu penglibatan mereka. Dapatan kajian juga menunjukkan pemberian ganjaran positif dan kerjasama pembantu makmal mengawasi pelajar, turut membantu meningkatkan penglibatan pelajar dalam kelas amali. Daripada hasil kajian ini, dikemukakan satu garis panduan bagi meningkatkan penglibatan pelajar dalam kelas amali. Penglibatan yang aktif dalam pembelajaran amat membantu penghasilan modal insan yang kreatif, kritis, inovatif dan berketrampilan.
Pages: 86
Call Number: LA1236.I554 2008 sem
Publisher: Persatuan Sains Sosial Malaysia
Appears in Collections:Seminar Papers/ Proceedings / Kertas Kerja Seminar/ Prosiding

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.