Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/577637
Title: | Pendidikan hak asasi manusia: merangka kurikulum dalam konteks Malaysia |
Authors: | Rohaida Nordin (UKM) |
Keywords: | Pendidikan Hak asasi manusia Perpaduan sosial |
Issue Date: | Dec-2013 |
Description: | Pendidikan hak asasi manusia (PHAM) telah menjadi satu daripada komponen yang penting dalam pembangunan manusia dan telah dinaik taraf sebagai sebahagian daripada pendidikan umum di sesetengah negara. Sungguhpun begitu, PHAM tidak pernah menjadi tumpuan utama dalam program kurikulum Ijazah Sarjana Muda Undang-undang (Kepujian) di universiti tempatan di Malaysia, kecuali Universiti Malaya. Oleh itu, makalah ini akan membincangkan hubungan antara PHAM dengan perpaduan sosial. Analisis yang dilakukan disini bersifat teoritikal sepenuhnya dalam bentuk analisis pembacaan. Makalah ini menunjukkan bahawa PHAM merupakan instrumen yang penting dalam menyelenggara perpaduan sosial. Seterusnya,makalah ini akan membincangkan mengenai kaedah terbaik bagi merangka kurikulum PHAM dalam konteks negara Malaysia. |
News Source: | Kanun: Jurnal Undang-Undang Malaysia |
ISSN: | 0128-2670 |
Volume: | 25 |
Pages: | 273-284 |
Publisher: | Dewan Bahasa dan Pustaka |
Appears in Collections: | Journal Content Pages/ Kandungan Halaman Jurnal |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ukmvital_74470+Source01+Source010.PDF | 423.4 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.