Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/418497
Title: | Penerapan pengalaman budaya dalam pengajaran Fizik: contoh aplikasi dalam tajuk jarak |
Authors: | Ahmad Nurulazam Mohd Zain Zurida Ismail Azman Jusoh |
Conference Name: | Science and Mathematics Education Regional Conference 2008 (SMEReC 2008): sustainable human capital development through science and mathematics education |
Keywords: | Konsep pengalaman budaya Pembelajaran Fizik Rancangan Pengajaran Harian (RPH) |
Conference Date: | 2008-12-01 |
Conference Location: | Oriental Crystal Hotel, Kajang, Selangor |
Abstract: | Pengalaman budaya merupakan pengalaman, atau pengetahuan sedia ada pelajar mengenai pelbagai objek budaya yang terdapat dalam persekitaran pel ajar (Lee 2004; Lee & Fradd 1998), dan dipercayai boleh memberi kesan ke atas pembelajaran pelajar (Driver et at. 1994). Oleh kerana setiap pelajar mempunyai pengalaman budaya yang berbeza, maka cara pelajar berkenaan melihat dan menilai persekitaran mereka juga berbeza, serta dipengaruhi oleh jenis pengalaman yang diperolehi daripada persekitaran masing-masing. Faktor ini seterusnya boleh mempengaruhi cara pelajar memahami sesuatu konsep yang dipelajari dalam bilik darjah, kerana pengalaman tersebut akan turut dibawa bersama-sama dengan pelajar berkenaan semasa belajar di dalam bilik darjah (Driver et at. 1994). Kertas kerja ini bertujuan untuk membincangkan konsep pengalaman budaya, dan bagaimana pengalaman budaya boleh diguna sebagai salah satu sumber pengajaran dan pembelajaran Fizik di dalam billk darjah. Contoh penerapan pengalaman budaya dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran Fizik dilakukan dalam tajuk jarak, dan bertujuan untuk menjadikan aktiviti pengajaran dan pembelajaran Fizik menjadi lebih menarik dan relevan kepada pelajar berkenaan. Dalam kertas kerja ini, contoh aplikasi pengalaman budaya dalam pengajaran dan pembelajaran Fizik ditunjukkan melalui Rancangan Pengajaran Harian (RPH) yang disediakan untuk tajuk tersebut. Selain itu, kesan pengalaman budaya ke atas aspek persekitaran pembelajaran Fizik juga akan turut dibincangkan. |
Pages: | 85-86 |
Call Number: | LC65.S288 2008 sem |
Publisher: | Faculty of Education, Universiti Kebangsaan Malaysia |
Appears in Collections: | Seminar Papers/ Proceedings / Kertas Kerja Seminar/ Prosiding |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.