Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/396164
Title: Falsafah pendidikan Islam: suatu huraian terhadap idealisme dan realiti dalam dasar pelajaran kebangsaan masa kini
Authors: Mohd Noor Manutty
Conference Name: Simposium Falsafah Islam II
Keywords: Pendidikan Islam
Falsafah pendidikan
Kementerian Pendidikan Malaysia
Conference Date: 1988-12-15
Conference Location: Bilik Jumaah paras 5 Bangunan Pentadbiran, Universiti Kebangsaan Malaysia
Abstract: Pendidikan negara kini sedang meogalami suatu reformasi yang bersejarah. Tujuan pokok reformasi seperti yang di istiharkan oleh Menteri Pendidikan baru- baru ini adalah bermaksud untuk menilai semula falsafah pendidikan negara secara objektif. Nayatalah bahawa gesaan- gesaan yang telah dilakukan oleh pelbagai pihak yang meperihatinkan ujudnya falsafah pendidikan telah mulai menampakkan impaknya yang positif. Sejauh manakah idealisme pendidikan Islam itu telah dilakasanakan dalam Dasar Pelajaran kebangsaan? Apakah pula realiti yang sebenar dari segi perlaksanaanya? Menurut hemat kita, inilah dua persoalan pokok yang acapkali dikemukakan dalam pelbagai wacana intelktualisme. Secara umum , kertas ini akan membahaskan kedua-dua aspek idealisme dan realiti dalam Dasar Pelajaran Kebangsaan yang meliputi pengajian di peringkat rendah, menengah dan tinggi. Perhahasan akan menumpukan kepada beberapa pencapaian, permasalahan yang ujud, serta cadangan- cadangan penyelesaian .
Pages: 1-24
Call Number: B741.S54 1988 semkat
Publisher: Jabatan Usuluddin & Falsafah, Fakulti Pengajian Islam
Appears in Collections:Seminar Papers/ Proceedings / Kertas Kerja Seminar/ Prosiding

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.