Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/395833
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSiti Rahayah Ariffin-
dc.contributor.authorRosadah Abd Majid-
dc.contributor.authorZolkepeli Haron-
dc.contributor.authorRodiah Idris-
dc.contributor.authorNur'Ashiqin Najmuddin-
dc.contributor.authorNorhaslinda Abd Rani-
dc.date.accessioned2023-06-26T03:55:31Z-
dc.date.available2023-06-26T03:55:31Z-
dc.identifier.urihttps://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/395833-
dc.description.abstractKajian ini bertujuan untuk meneroka kebezaan keupayaan pelajar lelaki dan perempuan untuk menjawab Instrumen Kemahiran Pemikiran Kritikal Malaysia (Malaysian Critical Thinking Skills Instrument - MyCT). Instrumen ini mempunyai 62 item yang terdiri daripada 4 subkonstruk iaitu (i) reasoning, (ii) analytical and logical, (iii) dispositions dan (iv) assumptions. MyCT ditadbir kepada 1511 pelajar tingkatan empat di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Selangor, Negeri Sembilan, Melaka dan Pahang. Responden kajian dipilih secara rawak yang terdiri daripada 603 pelajar lelaki dan 908 pelajar perempuan. Data dianalisis menggunakan rogram Winsteps versi 3.64 yang mengaplikasikan Model Rasch berasaskan IRT (Item Response Theory). Pengkaji menggunakan prosedur analisis Gender Differential Item Functioning (GDlF) berasaskan Model Rasch, satu kaedah menggunakan statistik untuk mengenalpasti item-item yang menunjukkan kefungsian (ciri statistik) berbeza kepada dua kumpulan pelajar yang berlainan jantina. Kajian menunjukkan wujud 19 item GDlF bagi 4 subkonstruk MyCT iaitu reasoning 9 item, analytical and logical 3 item, dispositions 6 item dan assumptions 1 item. Item-item GDlF tersebut digugurkan berdasarkan nilai t >2.0 dan DIF Contrast >0.5. Kesimpulannya, instrumen yang digunakan dalam kajian tinjauan boleh dilaksanakan analisis GDlF untuk memastikan semua item adalah adil kepada kedua-dua jantina.en_US
dc.language.isomayen_US
dc.publisherFaculty of Education, Universiti Kebangsaan Malaysiaen_US
dc.subjectMalaysian Critical Thinking Skills Instrument (MyCT)en_US
dc.subjectPemikiran kritikalen_US
dc.subjectPelajaren_US
dc.titleTahap kemahiran pemikiran kritikal dan penyelesaian masalah mengikut isu jantinaen_US
dc.typeSeminar Papersen_US
dc.format.pages62en_US
dc.identifier.callnoLC65.S288 2008 semen_US
dc.contributor.conferencenameScience and Mathematics Education Regional Conference 2008 (SMEReC 2008): sustainable human capital development through science and mathematics education-
dc.coverage.conferencelocationOriental Crystal Hotel, Kajang, Selangor-
dc.date.conferencedate2008-12-01-
Appears in Collections:Seminar Papers/ Proceedings / Kertas Kerja Seminar/ Prosiding

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.