Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/394305
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorNor Sakinah Mohamad-
dc.contributor.authorKhalijah Mohd Salleh-
dc.contributor.authorT. Subahan Mohd Meerah-
dc.contributor.authorLilia Halim-
dc.contributor.authorMohd Amin Embi-
dc.contributor.authorKhalid Abdullah-
dc.contributor.authorNoriah Mohd Ishak-
dc.contributor.authorMohd Alinor-
dc.contributor.authorEffandi Zakaria-
dc.contributor.authorZolkepli Haron-
dc.date.accessioned2023-06-15T07:44:48Z-
dc.date.available2023-06-15T07:44:48Z-
dc.identifier.otherukmvital:110138-
dc.identifier.urihttps://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/394305-
dc.description.abstractPencapaian dalam mata pelajaran matematik dan Sains di kalangan pelajar Malaysia masih jauh daripada tanda aras antarabangsa sepertimana yang dilaporkan oleh Mullis dan rakan-rakan (2004) dalam Trends in International Mathematics and Science Study 2003 (TIMSS 2003) Pencapaian pelajar Malaysia dalam mata pelajaran sains yang mencapai tanda aras lanjutan di peringkat antarabangsa (advanced international benchmark) iaitu pelajar yang menunjukkan kefahaman sebahagian konsep sains yang abstrak dan kompleks, hanyalah 8% pelajar berbanding dengan Singapura dan Taipei, China dimana peratus pelajarnya ialah 33% dan 26%. Manakala dalam matematik pula, pelajar yang mencapai tanda aras lanjutan di peringkat antarabangsa iaitu pelajar yang boleh menyusun maklumat, membuat generalisasi, menyelesaikan masalah bukan rutin, membuat kesimpulan dan justifikasi daripada data hanyalah 6% berbanding dengan pelajar negara-negara lain seperti Singapura, Hong Kong, Korea, Jepun. Sehubungan dengan itu, penyelidikan ini berusaha untuk mengenalpasti beberapa topik bermasalah kepada pelajar dalam mata pelajaran Fizik dan Matematik, membina reka bentuk pengajaran matematik dan fizik beberapa topik yang dipilih menurut acuan sendiri ke arah melahirkan pelajar berfikiran saintifik dan seterusnya membina kit" pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Fizik dan matematik mengikut pendekatan hibrid.-
dc.language.isomay-
dc.publisherPusat Pengurusan Penyelidikan dan Inovasi, Universiti Kebangsaan Malaysia-
dc.subjectMatematik-
dc.subjectKemahiran Berfikir-
dc.subjectSains-
dc.titlePembangunan KIT" pembelajaran sains matematik dan fizik ke arah pembinaan kemahiran berfikir saintifik di kalangan pelajar mengikut pendekatan hibrid"-
dc.typeSeminar Papers-
dc.format.pages616-621 p.-
dc.identifier.callnoQ180.55.G7 S445 2010 kat sem-
dc.contributor.conferencenameSeminar Pemantauan Projek Penyelidikan GUP-
dc.coverage.conferencelocationUniversiti Kebangsaan Malaysia Pusat Pengurusan Penyelidikan dan Inovasi-
dc.date.conferencedate22/01/2010-
Appears in Collections:Seminar Papers/ Proceedings / Kertas Kerja Seminar/ Prosiding

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.