Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/394262
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorJuriah Long-
dc.contributor.authorZaini Mahbar-
dc.contributor.authorKhalid Abdullah-
dc.contributor.authorKoo Yew Lie-
dc.contributor.authorMelor Md. Yunus-
dc.contributor.authorZarin bin Ismail-
dc.date.accessioned2023-06-15T07:44:22Z-
dc.date.available2023-06-15T07:44:22Z-
dc.identifier.otherukmvital:105544-
dc.identifier.urihttps://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/394262-
dc.description.abstractKedwibahasaan bermaksud keupayaan individu memahami dan menggunakan dua bahasa. Kedwibahasaan dikategorikan mengikut kecekapan berbahasa serta organisasi kognitif penutur. Para sarjana berpendapat kedwibahasaan mempunyai hubungan dengan kecerdasan dan pencapaian akademik murid. Di Malaysia Akta Pendidikan 1996 memperakui bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa pengantar utama di sekolah, bahasa Inggeris adalah bahasa kedua dan mata pelajaran wajib. Tegasnya, sistem pendidikan di Malaysia berhasrat untuk menghasilkan lulusan dwibahasa yang mempunyai jati diri kebangsaan. Pada akhir abad ke-20 Malaysia dihadapi pelbagai cabaran termasuklah has rat menjadikan Malaysia negara maju sepenuhnya pada tahun 2020. Kementerian Pelajaran Malaysia memperakui Sistem Pendidikan Kebangsaan berupaya melengkapkan murid dengan pelbagai ilmu dan kemahiran bagi pembangunan negara. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji dan menghuraikan ciri-ciri kedwibahasaan murid dalam pembelajaran bagi pembanguna dal insan berkualiti dan jati diri kebangsaan. Kajian menggunakan pendekatan trangulasi yang meng abungkan kaedah kuantitatif dan kualitatif. Kaedah tinjauan, temu bual dan pemerhatian diguna n. Data kajian dikumpul melalui soal selidik, temu bual dan pemerhatian di bilik darjah. Sam el kajian terdiri daripada 2526 orang murid Tingkatan 4 dan guru di Zon tengah Semenanjung Malaysia. Data dianalisis melalui Program SPSS an Nvivo. Dapatan awal menunjukkan bahawa lebih separuh murid Tingkatan 4 selesa menggunakan bahasa Melayu dan bahasa Inggeris dalam proses pembelajaran tetapi kurang daripada separuh murid-murid yang dikaji berkeupayaan menggunakan kemah iran berfikir aras tinggi (membuat analisis dan sintesis) dalam bahasa Inggeris. Aktiviti pembelajaran dan kokurikulum di SMK berjaya membentuk jati diri kebangsaan khususnya menghormati bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan agama Islam sebagai agama rasmi. Kedua-dua aktiviti ini juga dapat meningkatkan semangat perpaduan antara pelajar daripada pelbagai kaum dan agama.Namun dernikian, murid-murid Tingkatan 4 di SMK kurang bersemangat untuk mengikuti latihan mempertahankan negara melalui PLKN .-
dc.language.isomay-
dc.publisherBangi, Selangor : Pusat Pengurusan Penyelidikan dan Inovasi, Universiti Kebangsaan Malaysia, 2010.,Bangi-
dc.subjectPendidikan-Malaysia-
dc.subjectKedwibahasaan-
dc.subjectModal Insan-
dc.titleKedwibahasaan dalam sistem pendidikan kebangsaan bagi pembangunan modal insan kelas pertama dan pembentukan jati diri kebangsaan-
dc.typeSeminar Papers-
dc.format.pages177-182 p.-
dc.identifier.callnoQ180.55.G7 S445 2010 kat sem-
dc.contributor.conferencenameSeminar Pemantauan Projek Penyelidikan GUP-
dc.coverage.conferencelocationUniversiti Kebangsaan Malaysia Pusat Pengurusan Penyelidikan dan Inovasi-
dc.date.conferencedate22/01/2010-
Appears in Collections:Seminar Papers/ Proceedings / Kertas Kerja Seminar/ Prosiding

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.