Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/394038
Title: Pendidikan sebagai medium pembinaan bangsa:perspektif perbandingan Malaysia-lndonesia
Authors: Amir Hasan Dawi
Conference Name: Sidang Kemuncak Sejarah (History Summit) Malaysia (2013 : Kuala Lumpur)
Keywords: Rukun Negara
Pendidikan
Kewarganegaraan
Malaysia
Indonesia
Conference Date: 17/12/2013
Conference Location: Wisma Sejarah
Abstract: Kertas kerja adalah berasaskan kajian mengenai peranan pendidikan dalam pembinaan negara bangsa Malaysia dan Indonesia. Secara keseluruhan perbandingan melibatkan responden temu bual dan soal selidik. Temu bual berfokus diadakan bersama pembuat dasar, guru-guru dan pelajar-pelajar sekolah menengah. Hasil temu bual menjadi asas pembinaan soal selidik yang diagihkan kepada sampel yang lebih besar daripada kalangan guru-guru dan pelajar-pelajar sekolah-sekolah terpilih di Kuala Lumpur dan Bandung. Didapati Indonesia secara tekal telah menjadikan ideologi pembinaan negara disampaikan bermula dengan Pendidikan Pancasila dan kini Kewarganegaraan. Bagi Malaysia, tiada satu mata pelajaran khusus mengenai Rukun Negara, melainkan melalui Sejarah serta Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan. Dapatan kajian perbandingan ini dan temu bual terkini bersama guru-guru menjadi asas untuk membincangkan dan menyarankan fungsi pendidikan dalam pembinaan bangsa di Malaysia dalam konteks semasa. Dirumuskan keperluan supaya persekolahan bersungguh-sungguh menjalankan peranan dalam melaksanakan pendidikan membina bangsa dan negara. Pendidikan pembinaan bangsa Malaysia wajar diterajui oleh Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan dan disokong oleh lain-lain mata pelajaran.
Volume: Vol. j.1
Pages: 1-19 p.
Call Number: DS595.8.S566 2013 sem
Publisher: Kuala Lumpur : Persatuan Sejarah Malaysia, 2013.,Kuala Lumpur
Appears in Collections:Seminar Papers/ Proceedings / Kertas Kerja Seminar/ Prosiding

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.