Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/393828
Title: | Penyesuaian dan gaya daya tindak pelajar Sabah dan Sarawak di Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi |
Authors: | Nasrudin Subhi Lee Chui Pei Nazirah Hassan |
Conference Name: | Pembangunan, psikologi, dan masalah sosial : Proceeding Seminar Internasional Serumpun Melayu V |
Keywords: | Pelajar -- Universiti Kebangsaan Malaysia Tingkahlaku |
Conference Date: | 08/06/2011 |
Conference Location: | Universiti Kebangsaan Malaysia |
Abstract: | Proses penyesuaian merupakan satu proses yang sering dialami oleh manusia sepanjang hidupnya. Impak daripada keberkesanan penyesuaian memberi kesan kepada kehidupan seharian manusia. Dalam konteks pelajar, mereka mempelajari bagaimana menyesuaikan diri dalam persekitaran universiti untuk mencapai kecemerlangan. Kajian ini mengkaji mengenai keberkesanan penyesuaian pelajar serta daya tindak terhadap masalah yang berlaku dalam hidup mereka. Kajian menggunakan alat ujian Student Adaptation College Questionnaires (SACQ), Shortened version (21-items) dan Coping Inventory for Stressful Situations (CISS-21). Sejumlah 96 orang pelajar di kampus Bangi, UKM yang berasal dari Sabah dan Sarawak terlibat dalam kajian ini. Keputusan kajian ini menunjukkan bahawa penyesuaian pelajar berhubungan signifikan dengan ketiga-tiga gaya daya tindak iaitu gaya daya tindak pengelakan, berorientasi tugasan dan berorientasi emosi. Hasil dapatan kajian ini dapat memanfaatkan institusi pendidikan dan kaunselor di mana mereka boleh membantu pelajar menyesuaikan diri dalam keadaan persekitaran di universiti yang berlainan dengan lebih baik. |
Pages: | 389 - 400 p. |
Call Number: | DS523.2.S439 2011 sem |
Publisher: | Fakultas Ilmu Budaya Universitas Hasanuddin; Bangi, Selangor |
Appears in Collections: | Seminar Papers/ Proceedings / Kertas Kerja Seminar/ Prosiding |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.