Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/390265
Title: Tahap pengurusan konflik dalam kalangan guru besar-guru besar dan guru-guru di sekolah rendah
Authors: Mohammed Sani Ibrahim
Jainabee Md Kassim
Mohd Izham Mohd Hamzah
Conference Name: International Conference On Lifelong Learning (lCLL)
Keywords: Pengurusan konflik
Guru
Sekolah rendah
Conference Date: 2007-11-26
Conference Location: Kompleks Tun Abdullah Mohd. Salleh, Universiti Kebangsaan Malaysia
Abstract: Kajian ini bertujuan untuk meninjau pandangan guru dan pentadbir sekolah terhadap amalan dalam pengurusan konflik di sekolah rendah. Seramai 30 orang Guru Besar lelaki dan 9 orang Guru Besar wanita yang sedang mengikuti Program Khas Pensiswazahan Guru Besar di UKM serta 624 orang guru sekolah rendah di bawah pentadbiran mereka (201 lelaki dan 471 perempuan) di libatkan dalam kajian ini. Soal selidik diadaptasikan daripada lima soal selidik unluk mengukur mod pengurusan konflik. Data dianalisis menggunakan Statistik Deskriplif (Kekerapan, Peratus dan Min) dan Statistik Inferensi (Regresi Berganda). Kajian mendapati wujudnya konflik antara pentadbir dan guru, antara guru dan guru, antara pentadbir dengan pentadbir dan anlara guru dengan staf sokongan. Konflik yang kerap berlaku ialah di antara pentadbir dengan guru dan di antara guru-guru dengan guru. Melalui analisis regresi, didapati faktor peribadi menyumbang ke atas terjadinya konftik (42.1%) manakala 43.3% disumbangkan oleh faktor komunikasi, dan 14.6% lagi oleh faktor-faktor lain. Guru Besar-Guru Besar dan guru-guru sering kali menggunakan gaya bersepadu dan bertolak ansur untuk pengurusan konflik, manakala pendekatan pengurusan konflik yang didapati berjaya ialah pertemuan secara bersemuka, matlamat kongsi bersama, memperbanyakkan sumber, mengenal pasti perbezaan staf dan mengubah tingkah laku.
Pages: 44
Call Number: LC5209.I55 2007d sem
Appears in Collections:Seminar Papers/ Proceedings / Kertas Kerja Seminar/ Prosiding

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.