Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/780468
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorShahlan Surat, Prof. Madya Dr.en_US
dc.contributor.authorNurul Farhanah Saffinye (P96077)en_US
dc.date.accessioned2025-09-11T07:28:26Z-
dc.date.available2025-09-11T07:28:26Z-
dc.date.issued2025-03-14-
dc.identifier.urihttps://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/780468-
dc.description.abstractKehidupan sebagai seorang pelajar institut pengajian tinggi (IPT) sudah tentu mempunyai pelbagai cabaran dan rintangan. Keadaan ini boleh bertambah teruk apabila pelajar IPT tersebut mempunyai pengalaman trauma zaman kanak-kanak yang mampu mengganggu fungsi kehidupan seorang pelajar. Kajian ini bertujuan untuk meneroka pengalaman trauma zaman kanak-kanak yang dilalui oleh pelajar IPT, cabaran dan faktor daya tahan yang mempengaruhi pelajar IPT yang mempunyai pengalaman trauma zaman kanak-kanak. Kajian dijalankan secara kualitatif dengan menggunakan kaedah temu bual secara mendalam (in-depth). Seramai lima orang pelajar IPT di sekitar Kuala Lumpur dan Selangor dipilih menjadi peserta kajian berdasarkan kepada kaedah persampelan bertujuan mengikut kriteria yang ditetapkan. Temu bual di transkripkan secara verbatim dan dapatan kajian diklasifikasikan mengikut tema-tema yang dikenalpasti. Dapatan kajian mendapati terdapat tiga elemen pengalaman trauma zaman kanak-kanak yang dilalui oleh pelajar IPT iaitu (a) penderaan, (b) pengabaian dan (c) disfungsi isi rumah manakala dua cabaran utama yang dilalui oleh pelajar IPT ini iaitu (a) sosial dan (b) emosi dan psikologi. Bagi daya tahan pula terdapat dua faktor pelindung yang membantu pelajar IPT dalam kehidupan iaitu (a) faktor dalaman dan (b) faktor luaran. Dapatan kajian dilhat memberi satu gambaran jelas walaupun pelajar IPT mempunyai pengalaman trauma zaman kanak-kanak namun kelompok ini mampu meneruskan pengajian dengan baik. Oleh itu, diharapkan melalui kajian ini dapat memberi cetusan idea dan inspirasi kepada semua pihak dalam membentuk pelajar IPT yang berdaya tahan bagi menjamin kesejahteraan negara pada masa hadapan.en_US
dc.language.isomayen_US
dc.publisherUKM, Bangien_US
dc.relationFaculty of Education / Fakulti Pendidikanen_US
dc.rightsUKMen_US
dc.subjectCollege students -- Psychologyen_US
dc.subjectPsychic trauma in adolescenceen_US
dc.subjectUniversiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertationsen_US
dc.subjectDissertations, Academic -- Malaysiaen_US
dc.titleMeneroka daya tahan pelajar institut pengajian tinggi (IPT) yang mempunyai pengalaman trauma zaman kanak-kanaken_US
dc.typeThesesen_US
dc.format.pages128en_US
dc.identifier.callnoLB3609.N837 2025 tesisen_US
dc.identifier.barcode007679en_US
dc.format.degreeSarjana Pendidikanen_US
dc.description.categoryofthesesAccess Terbuka/Open Accessen_US
Appears in Collections:Faculty of Education / Fakulti Pendidikan

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Meneroka daya tahan pelajar institute pengajian tinggi (IPT) yang mempunyai pengalaman trauma zaman kanak-kanak.pdf
  Restricted Access
Full-text1.06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.