Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/563413
Title: | Hubungan kualiti guru, status sosioekonomi keluarga dan penglibatan murid dengan pencapaian matematik murid sekolah menengah |
Authors: | Martina Maamin (P96140) |
Supervisor: | Azmin Sham, Prof. Madya Dr. |
Keywords: | Mathematics -- Study and teaching -- Malaysia Universiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertations Dissertations, Academic -- Malaysia |
Issue Date: | 5-Apr-2022 |
Abstract: | Aspirasi kualiti sistem pendidikan Malaysia dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 berhasrat meletakkan negara dalam kelompok sepertiga teratas dalam pentaksiran antarabangsa seperti Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) dan Programme for International Student Assessment (PISA) dalam tempoh 15 tahun. Namun, hasrat ini sukar dicapai sekiranya pencapaian Matematik pada peringkat sekolah dan kebangsaan masih berada pada tahap yang tidak memuaskan. Justeru, satu kajian tinjauan menggunakan kaedah gabungan penjelasan berurutan telah dilaksanakan untuk mengenal pasti hubungan antara kualiti guru, status sosioekonomi keluarga dan penglibatan murid dengan pencapaian Matematik murid sekolah menengah. Analisis pelbagai peringkat digunakan untuk mengenal pasti hubungan antara kualiti guru pada peringkat sekolah serta status sosioekonomi keluarga dan penglibatan murid pada peringkat murid dengan pencapaian Matematik. |
Pages: | 342 |
Call Number: | QA14.M35.M337 2022 tesis |
Appears in Collections: | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Hubungan kualiti guru status sosioekonomi keluarga dan penglibatan murid dengan pencapaian matematik murid sekolah menengah Restricted Access | Full-text | 41.51 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.