Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/497896
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorMastura Mahmud, Prof. Dr.
dc.contributor.authorSiti Haslina Mohd Shafie (P78579)
dc.date.accessioned2023-10-13T08:14:05Z-
dc.date.available2023-10-13T08:14:05Z-
dc.date.issued2019-11-26
dc.identifier.otherukmvital:128508
dc.identifier.urihttps://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/497896-
dc.descriptionPencemaran udara bandar di Kuala Lumpur terutamanya berpunca daripada emisi lebih 17 juta unit kenderaan bermotor dan secara langsung memberi impak terhadap persekitaran dan kesihatan penduduk. Terdapat perkaitan antara aspek persekitaran dan sosioekonomi penduduk di Kuala Lumpur iaitu kenderaan bermotor mengeluarkan emisi bahan pencemar ke udara dan kemerosotan kualiti udara yang berlaku dipengaruhi oleh persepsi dan kesedaran penduduk. Bagi aspek persekitaran, kajian ini memfokuskan kepada mengkaji emisi bahan pencemar daripada kenderaan bermotor iaitu bahan pencemar udara PM10, CO dan NOx diperolehi daripada persamaan AP-42 untuk jalan berturap serta serakan kepekatan bahan pencemar dengan aplikasi model AERMOD. Aspek sosioekonomi melibatkan analisis persepsi penduduk terhadap pencemaran trafik dilakukan melalui kaedah deskriptif, analisis taburan silang dan analisis faktor penerokaan (EFA) di enam zon strategik iaitu Pusat Bandar Raya, Wangsa Maju-Maluri, Sentul-Menjalara, Damansara-Penchala, Bukit Jalil-Seputeh dan Bandar Tun Razak-Sungai Besi, Kuala Lumpur. Hasil emisi pencemar mendapati bahawa motokar adalah kelas kenderaan bermotor utama membebaskan PM10 tertinggi iaitu 214,427 kg setahun pada 2014 berbanding 176,407 kg setahun pada 2010. Model AERMOD menghasilkan purata 1 jam kepekatan PM10 maksimum oleh motokar sebanyak 59.2 μg/m3 di pusat bandar Kuala Lumpur untuk 2014. Tahap pengetahuan asas dan kesedaran penduduk terhadap pencemaran udara adalah sederhana iaitu hanya melibatkan impak pencemaran udara terhadap kesihatan manusia sahaja berbanding punca daripada kenderaan bermotor dan bahan bakar fosil. Tahap kesedaran penduduk terhadap pencemaran udara daripada kenderaan bermotor dipengaruhi oleh hubungan kuat antara faktor sosioekonomi iaitu tahap pendidikan, jantina dan umur. Penduduk lelaki dewasa yang berumur dalam lingkungan antara 31 hingga 50 tahun yang mendapat pendidikan tertinggi pada tahap menengah mempunyai pengetahuan dan sikap positif mengenai pencemaran udara yang berlaku di Kuala Lumpur.,Ph.D
dc.language.isomay
dc.publisherUKM, Bangi
dc.relationFaculty of Social Sciences and Humanities / Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan
dc.rightsUKM
dc.subjectMotor vehicles -- Motors -- Exhaust gas -- Environmental aspects -- Kuala Lumpur
dc.subjectMotor vehicles -- Motors -- Exhaust gas -- Health aspects
dc.subjectUrban pollution
dc.subjectAir -- Pollution
dc.subjectUniversiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertations
dc.subjectDissertations, Academic -- Malaysia
dc.titleImpak pencemaran trafik terhadap persekitaran fizikal dan sosial di Kuala Lumpur
dc.typeTheses
dc.format.pages229
dc.identifier.callnoTD886.5.S568 2019 tesis
dc.identifier.barcode006540(2022)
Appears in Collections:Faculty of Social Sciences and Humanities / Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ukmvital_128508+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF
  Restricted Access
2.59 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.