Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/488167
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorNoriah Mohd Ishak, Profesor Dr.
dc.contributor.authorMohamad Hj. Bokhari (P27446)
dc.date.accessioned2023-10-11T09:38:49Z-
dc.date.available2023-10-11T09:38:49Z-
dc.date.issued12/19/2013
dc.identifier.otherukmvital:71373
dc.identifier.urihttps://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/488167-
dc.descriptionKerahsiaan merupakan salah satu isu yang diberikan perhatian dalam garis panduan yang terdapat dalam kod etika Persatuan Kaunseling Malaysia (PERKAMA) dan kod etika Lembaga Kaunselor Malaysia. Kerahsiaan merupakan satu konsep yang melibatkan implikasi etika dan perundangan kepada Guru Bimbingan Dan Kaunseling. Kajian ini adalah satu kajian tinjauan untuk memeriksa kefahaman legal, kefahaman etika dan kesedaran (legal dan etika) kerahsiaan serta amalan etika kerahsiaan dalam kalangan Guru Bimbingan Dan Kaunseling. Data untuk kajian ini diperoleh melalui instrumen soal selidik yang telah dibina oleh pengkaji dan dinamakan Inventori Etika Kerahsiaan (IEK). Kajian ini melibatkan seramai 298 (n=298) orang responden iaitu Guru Bimbingan Dan Kaunseling yang sedang berkhidmat di sekolah rendah, sekolah menengah harian, Sekolah Menengah Vokesional, Sekolah-sekolah Berasrama Penuh Persekutuan (SBP) dan Sekolah-sekolah Berasrama Penuh Agama Negeri (SBPAN) di negeri Melaka serta Negeri Sembilan. Pengkaji menggunakan kaedah persampelan rawak berkelompok yang melibatkan tiga daerah di negeri Melaka (Melaka Tengah, Alor Gajah, Jasin) dan empat daerah di Negeri Sembilan (Rembau, Seremban, Kuala Pilah dan Port Dickson) untuk proses pengumpulan data kajian. Soal selidik yang digunakan mengandungi sejumlah 61 item. Indeks kebolehpercayaan bagi analisis item yang digunakan mempunyai nilai Alpha Cronbach 0.93. Soalan kajian ini adalah untuk memeriksa hubungan, perbezaan dan kesan interaksi antara kefahaman dan kesedaran (legal dan etika) kerahsiaan serta amalan etika kerahsiaan dalam kalangan Guru Bimbingan Dan Kaunseling dari aspek tempoh perkhidmatan, jumlah jam penyeliaan dan kelulusan tertinggi. Analisi data dijalankan melalui pendekatan statistik inferensi dengan menggunakan perisisan SPPS 18.0 iaitu analisis Korelasi Pearson, Ujian ANOVA Sehala dan Ujian MANOVA. Dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara Kefahaman Legal, Kefahaman Etika dan Kesedaran (Legal dan Etika) Kerahsiaan dengan Amalan Etika Kerahsiaan. Analisis Ujian Anova Sehala menunjukkan tidak wujud perbezaan yang signifikan antara Kefahaman Legal, Kefahaman Etika, Kesedaran (Legal dan Etika) Kerahsiaan dan Amalan Etika Kerahsiaan dengan faktor pelbagai kelulusan tertinggi, tempoh perkhidmatan dan jumlah jam penyeliaan. Manakala, analisis MANOVA menunjukkan wujud kesan interaksi antara jumlah jam penyeliaan dan tempoh perkhidmatan terhadap Kefahaman Legal. Begitu juga wujud kesan interaksi antara jumlah jam penyeliaan dan kelulusan tertinggi terhadap Kesedaran (Legal dan Etika) Kerahsiaan. Perbincangan kajian mendapati bahawa faktor kefahaman legal dan kefahaman etika dapat dikuasai dan dihayati dengan baik oleh Guru Bimbingan Dan Kaunseling di semua kategori kelulusan tertinggi. Kajian semasa menunjukkan bahawa belum terdapat fakta, data dan statistik yang dilaporkan wujudnya kes membocorkan etika kerahsiaan dalam kalangan Guru Bimbingan Dan Kaunseling di Malaysia.,PhD
dc.language.isomay
dc.publisherUKM, Bangi
dc.relationFaculty of Education / Fakulti Pendidikan
dc.rightsUKM
dc.subjectEtika Kerahsiaan
dc.subjectEtika Kerahsiaan Dalam Kalangan Guru Bimbingan Dan Kaunseling
dc.subjectEducational counseling
dc.titleKefahaman Dan Kesedaran Legal Dan Etika Kerahsiaan Serta Amalan Etika Kerahsiaan Dalam Kalangan Guru Bimbingan Dan Kaunseling
dc.typeTheses
dc.format.pages323
dc.identifier.callnoLB1027.5 .M836 2013
dc.identifier.barcode000695
Appears in Collections:Faculty of Education / Fakulti Pendidikan

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ukmvital_71373+Source01+Source010.PDF
  Restricted Access
5.24 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.