Please use this identifier to cite or link to this item: https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/487867
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorZuria Mahmud, Prof. Dr.
dc.contributor.authorNurhijrah Zakaria (P59251)
dc.date.accessioned2023-10-11T09:33:22Z-
dc.date.available2023-10-11T09:33:22Z-
dc.date.issued2017-05-08
dc.identifier.otherukmvital:97176
dc.identifier.urihttps://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/487867-
dc.descriptionKepelbagaian budaya di sekolah merupakan satu cabaran kepada guru Sejarah dalam proses pengajaran dan pembelajaran(P&P) dan proses mendidik pelajar pelbagai kaum dalam interaksi sosial. Kajian ini bertujuan mendapatkan satu petunjuk kepada Kompetensi Pelbagai Budaya (KPB) dalam P&P bagi guru Sejarah. Elemen ini boleh dijadikan rujukan dalam mendidik dan menguruskan pelajar pelbagai budaya di sekolah. Kajian penerokaan secara kualitatif dibuat untuk mendapatkan elemen KPB dalam P&P bagi guru Sejarah melalui kaedah temu bual, pemerhatian dan analisis dokumen. Peserta kajian terdiri daripada 11 orang pakar bidang Sejarah dan Pendidikan Pelbagai Budaya, 23 guru Sejarah lapan kumpulan fokus pelajar dan 14 dokumen pendidikan yang dipilih berdasarkan pensampelan bertujuan. Teori-teori KPB dan Model Lima Dimensi digunakan sebagai kerangka rujukan asas untuk mendapatkan dimensi-dimensi KPB. Tema-tema yang muncul dianalisis melalui analisis perbandingan berterusan dengan menggunakan perisian Atlas.ti versi 7.5.10. Semakan peserta kajian, triangulasi, jejak audit dan Indeks Pekali Cohen Kappa digunakan untuk mendapatkan kesahan dan kebolehpercayaan data kajian ini. Dapatan kajian menunjukkan KPB dapat membantu guru Sejarah memupuk perpaduan dalam kalangan pelajar pelbagai kaum, membina hubungan guru dan pelajar lebih positif, meningkatkan keberkesanan proses P&P, menyesuaikan diri dengan masyarakat pelbagai budaya dan memahami kepelbagaian budaya masyarakat Malaysia. KPB dalam P&P bagi guru Sejarah dapat dikenalpasti melalui dimensi pengetahuan dan kefahaman, kesedaran, sikap, kemahiran dan pewatakan peribadi guru. Tema-tema daripada setiap dimensi dijadikan elemen KPB dalam P&P bagi guru Sejarah. Julat Antara Kuartal(JAK) digunakan untuk mendapatkan kesepakatan daripada lima orang pakar terhadap elemen KPB dalam P&P bagi guru Sejarah yang dibina. Kajian ini mencadangkan Elemen Kompetensi Pelbagai Budaya dalam P&P bagi guru Sejarah digunakan sebagai panduan kepada guru Sejarah dalam mendidik dan menguruskan pelajar pelbagai budaya dan juga memperbaiki standard kompetensi profesionalisme guru Sejarah di Malaysia.,Tesis ini tidak ada Perakuan Tesis Sarjana/Doktor Falsafah"
dc.language.isomay
dc.publisherUKM, Bangi
dc.relationFaculty of Education / Fakulti Pendidikan
dc.rightsUKM
dc.subjectGuru
dc.subjectSejarah
dc.subjectPengajaran dan pembelajaran
dc.subjectBudaya
dc.subjectUniversiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertations
dc.titleElemen Kompetensi Pelbagai Budaya dalam pengajaran dan pembelajaran bagi guru sejarah
dc.typeTheses
dc.format.pages541
dc.identifier.barcode002920(2017)
Appears in Collections:Faculty of Education / Fakulti Pendidikan

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ukmvital_97176+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF
  Restricted Access
684.3 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.