Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/487715
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Rohaty @ Rohatiah Mohd Majzub, Y.Bhg. Prof. Pn. Sri Dr. Hjh. | - |
dc.contributor.author | Kamisah Buang (P36284) | - |
dc.date.accessioned | 2023-10-11T09:32:02Z | - |
dc.date.available | 2023-10-11T09:32:02Z | - |
dc.date.issued | 2011-7-23 | - |
dc.identifier.other | ukmvital:74882 | - |
dc.identifier.uri | https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/487715 | - |
dc.description | Pengajaran bahasa menggunakan modul berbantukan multimedia dipercayai dapat merangsang pembelajaran dan meningkatkan tahap pencapaian akademik murid. Tujuan kajian ini adalah untuk membangunkan Modul Intervensi Membaca (MIM) dan menjalankan pengujian melibatkan belajar membaca berbantukan multimedia. Pengujian dijalankan dengan menggunakan reka bentuk Kuasi-eksperimen Ujian Pra dan Pasca Kumpulan Tidak Setara melibatkan 100 orang murid prasekolah yang dibahagikan kepada kumpulan kawalan dan kumpulan eksperimen. Kumpulan eksperimen A (N=25) dan eksperimen B (N=25) menerima sesi intervensi membaca. Instrumen pentaksiran yang digunakan di dalam kajian ini ialah Inventori Ujian Kesahan Modul (In-UKM) dan instrumen Inventori Ujian Asas Intervensi Membaca (In-UAIM). Data diperoleh menggunakan statistik inferensi parametrik: Paired Sample t-Test dan Independent Sample t-Test. Data dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Sciences for Windows (SPSS) dan ujian Analysis of Covariance (ANCOVA). Ujian ANCOVA digunakan untuk mengenal pasti kesan pemboleh ubah bebas terhadap pemboleh ubah bersandar. Analysis ANCOVA menunjukkan bahawa min terlaras bagi kumpulan eksperimen adalah lebih tinggi dan signifikan secara statistik berbanding dengan min terlaras kumpulan kawalan berdasarkan pengiraan saiz kesan. Data menunjukkan terdapat peningkatan yang signifikan dalam kemahiran membaca bagi kumpulan eksperimen yang diajar membaca menggunakan MIM berbantukan multimedia. Peningkatan pencapaian kemahiran asas membaca bagi kumpulan eksperimen jelas menunjukkan kesediaan murid untuk membaca. Manakala kumpulan kawalan menunjukkan pencapaian yang sebaliknya. Berdasarkan ulasan, catatan dan cadangan penilai, kajian ini merumuskan bahawa MIM berbantukan multimedia memenuhi keperluan pembelajaran membaca murid prasekolah. Responden bersetuju bahawa aspek suku kata berwarna, saiz font, dan ilustrasi yang menarik perlu diberi perhatian serius. Tambahan lagi, sebahagian besar responden bersetuju bahawa belajar membaca dalam kalangan murid prasekolah perlukan modul yang spesifik sebagai bahan pembelajaran membaca.,PhD | - |
dc.language.iso | may | - |
dc.publisher | UKM, Bangi | - |
dc.relation | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan | - |
dc.rights | UKM | - |
dc.subject | Pembangunan modul intervensi membaca Bahasa Malaysia | - |
dc.subject | Pengujian modul intervensi membaca Bahasa Malaysia | - |
dc.subject | Bahasa Malaysia prasekolah | - |
dc.subject | Multimedia | - |
dc.subject | Reading--Programmed instruction | - |
dc.title | Pembangunan dan pengujian modul intervensi membaca Bahasa Malaysia prasekolah berbantukan Multimedia | - |
dc.type | Theses | - |
dc.format.pages | 298 | - |
dc.identifier.callno | LB1050.37 .K339 2011 | - |
dc.identifier.barcode | 000394 | - |
Appears in Collections: | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ukmvital_74882+Source01+Source010.PDF Restricted Access | 2.95 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.