Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/460382
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Yazmin bin Ahmad Rusli, Dr. | |
dc.contributor.author | Noryantimarlina Abdulah (P77105) | |
dc.date.accessioned | 2023-09-14T08:02:05Z | - |
dc.date.available | 2023-09-14T08:02:05Z | - |
dc.date.issued | 2022-06-07 | |
dc.identifier.other | ukmvital:129738 | |
dc.identifier.uri | https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/460382 | - |
dc.description | Kemahiran bahasa dan pertuturan merupakan antara komponen penting dalam menentukan keberhasilan penggunaan implan koklea. Kajian ini bertujuan untuk mengukur pencapaian kemahiran bahasa lisan kanak-kanak Melayu pengguna implan koklea menggunakan borang soal jawab skala perkembangan dan mengenalpasti faktor demografi yang menyumbang kepada pencapaian kanak-kanak. Kajian ini melibatkan 26 orang kanak-kanak Melayu pengguna implan koklea daripada Program Implan Koklea Kebangsaan di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia dengan umur kronologi antara 33 hingga 98 bulan (min=70, SP=18.91), umur semasa implan antara 18 hingga 71 bulan (min=40, SP=13.46) dan umur pendengaran antara 13 bulan hingga 48 bulan (min=30, SP=10.48). Instrumen yang digunakan adalah The Integrated Scale of Development-Malay version 2 (ISD-Mv2). Borang soal jawab ISD-Mv2 diberikan kepada ibu bapa atau penjaga seterusnya temubual melalui telefon dilakukan. Hasil kajian menunjukkan hanya 9 kanak-kanak (35%) yang berjaya mencapai skor purata ISD-Mv2 setara atau lebih dari umur pendengaran. Antara enam komponen ISD-Mv2, kognitif mencapai peratusan tertinggi dengan 96.79 peratus manakala penghasilan bahasa adalah yang terendah (76.21%). Ujian korelasi Pearson menunjukkan hubungan positif yang kuat antara kemahiran mendengar dengan pemahaman bahasa, penghasilan bahasa dengan pertuturan dan kognitif dengan komunikasi sosial/pragmatik (p<0.05). Tahap pencapaian bahasa lisan kanak-kanak dengan faktor demografi seperti jantina, tahap pendidikan ibu, tahap sosioekonomi keluarga dan jenis persekolahan tidak menunjukkan perbezaan yang signifikan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa majoriti kanak-kanak Melayu pengguna implan koklea mempunyai tahap pencapaian bahasa lisan yang lewat berbanding kanak-kanak seusia yang berpendengaran normal Kata kunci: kanak-kanak; implan koklea; bahasa dan pertuturan; Integrated Scale of Development-Malay version 2 (ISD-Mv2),Ijazah Sarjana Sains Kesihatan | |
dc.language.iso | may | |
dc.publisher | UKM, Kuala Lumpur | |
dc.relation | Faculty of Health Sciences / Fakulti Sains Kesihatan | |
dc.rights | UKM | |
dc.subject | Cochlear Implants | |
dc.subject | Speech | |
dc.subject | Language | |
dc.subject | Universiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertations | |
dc.subject | Dissertations, Academic -- Malaysia | |
dc.title | Perkembangan bahasa lisan kanak-kanak melayu pengguna implan koklea di bawah Program Implan Koklea Kebangsaan, Kementerian Kesihatan Malaysia | |
dc.type | theses | |
dc.format.pages | 119 | |
Appears in Collections: | Faculty of Health Sciences / Fakulti Sains Kesihatan |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ukmvital_129738+Source01+Source010.PDF Restricted Access | 2.3 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.