Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/460114
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Hafizhah Zulkifli, Dr. | |
dc.contributor.author | Afidah Azman (P91580) | |
dc.date.accessioned | 2023-09-13T09:39:07Z | - |
dc.date.available | 2023-09-13T09:39:07Z | - |
dc.date.issued | 2021-08-01 | |
dc.identifier.other | ukmvital:123138 | |
dc.identifier.uri | https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/460114 | - |
dc.description | Kajian ini bertujuan untuk meneroka kefahaman, pengetahuan dan amalan guru Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI). Kajian ini merupakan kajian kualitatif, menggunakan reka bentuk kajian kes, data kajian diperoleh melalui temu bual semi struktur, pemerhatian pengajaran dan analisis dokumen Rancangan Pengajaran Harian (RPH).Seramai Lima orang guru pendidikan Islam di empat buah PASTI di kawasan Putrajaya telah terpilih sebagai peserta kajian melalui kaedah persampelan bertujuan.Hasil kajian menunjukkan terdapat 6 tema pada pengetahuan kandungan yang dimiliki oleh guru PASTI iaitu tema nilai, menepati standard, kolaboratif, bengkel kemahiran 21, mengelakkan perkara lagha dan nilai Islam. Selain itu, terdapat 7 tema pada bahagian pengetahuan pedagogi yang dimiliki oleh guru PASTI iaitu tema kognitif, psikomotor, efektif, pembelajaran abad ke-21 (PAK21), pengamalan, aktiviti luar dan sifat mahmudah. Manakala, pada bahagian amalan pengajaran guru PASTI di dalam pengajaran pendidikan Islam pula mempunyai 21 tema iaitu, tema pengetahuan, inkuiri, kreatif berfikir, Kaedah pengajaran di PASTI, elemen-elemen penyediaan Rancangan Pengajaran Harian (RPH), kreatif set induksi, pengukuhan, interaksi dua hala, kreatif penutup pengajaran, membaca, menulis, mengira (3M), interaktif, buku latihan untuk meningkatkan kefahaman murid, psikomotor, murabbi, peranan psikologi, amalan fardu dan sunat, nilai Islam, kerjasama, metod mengingati isi pelajaran, kognitif, dan aplikasi. Diharapkan kajian ini dapat memberi manfaat kepada guru-guru PASTI dalam meningkatkan amalan pengajaran yang efisyen bersesuaian dengan pembelajaran abad ke-21.,Sarjana Pendidikan | |
dc.language.iso | may | |
dc.publisher | UKM, Bangi | |
dc.relation | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan | |
dc.rights | UKM | |
dc.subject | Pengajaran dan pembelajaran | |
dc.subject | Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) | |
dc.subject | Universiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertations | |
dc.subject | Dissertations, Academic -- Malaysia | |
dc.title | Amalan pengajaran guru Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) di dalam pengajaran Pendidikan Islam: satu kajian kes di Putrajaya | |
dc.type | theses | |
dc.format.pages | 253 | |
Appears in Collections: | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ukmvital_123138+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF Restricted Access | 146.06 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.