Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/460098
Title: | Pendekatan bimbingan rakan sebaya berbantukan guru terhadap interaksi sosial kanak-kanak kecelaruan spektrum autisma (KSA) |
Authors: | Adilawati Abdul Ghafar (P71539) |
Supervisor: | Mohd Hanafi Mohd Yasin, Prof Madya Dr. |
Keywords: | Universiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertations Peer teaching Tutors and tutoring Autistic children -- Education -- Study and teaching Teachers of children with disabilities -- Study and teaching Dissertations, Academic -- Malaysia |
Issue Date: | 21-Jan-2016 |
Description: | Kajian berbentuk single subject dengan reka bentuk multiple baseline across subject ini dilaksanakan bertujuan untuk melihat kesan pendekatan bimbingan rakan sebaya berbantukan guru terhadap interaksi sosial kanak-kanak Kecelaruan Spektrum Autisma (KSA). Tiga orang kanak-kanak KSA dari kelas prasekolah Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) di daerah Hulu Langat telah dipilih sebagai peserta kajian. Semasa fasa intervensi, ketiga-tiga peserta kajian dipadankan secara berpasangan dengan seorang kanakkanak tipikal yang telah dilantik sebagai rakan pembimbing. Rakan pembimbing membantu kanak-kanak KSA untuk berinteraksi ketika menjalani aktiviti bermain permainan video. Bantuan guru turut diberikan semasa intervensi dilaksanakan. Semasa fasa pengekalan, intervensi bimbingan rakan sebaya masih dilaksanakan namun bantuan guru dihapuskan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat peningkatan interaksi sosial bagi ketiga-tiga peserta kajian dalam fasa intervensi berbanding fasa baseline. Kajian turut mendapati bahawa interaksi sosial dua orang kanak-kanak KSA masih lagi meningkat apabila bantuan guru dihapuskan daripada intervensi. Interaksi sosial kanak-kanak KSA juga didapati lebih tinggi ketika bermain secara berpasangan berbanding ketika bermain secara berkumpulan. Kesahan sosial yang dilaksanakan pada akhir pelaksanaan intervensi mendapati dua orang guru telah memberikan penilaian dan pandangan yang positif terhadap intervensi yang dijalankan,Tesis ini tiada Perakuan Tesis Sarjana/Dr Falsafah" |
Pages: | 126 |
Call Number: | LB1031.5A335 2016 tesis |
Publisher: | UKM, Bangi |
Appears in Collections: | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ukmvital_121457+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF Restricted Access | 1.62 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.