Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/460094
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Hajah Halimah Binti Harun | - |
dc.contributor.author | Razali Saaran (P73778) | - |
dc.date.accessioned | 2023-09-13T09:38:37Z | - |
dc.date.available | 2023-09-13T09:38:37Z | - |
dc.date.issued | 2016-08-03 | - |
dc.identifier.other | ukmvital:121289 | - |
dc.identifier.uri | https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/460094 | - |
dc.description | Kajian ini bertujuan untuk meninjau gaya pengajaran pensyarah dan sikap pelajar terhadap subjek Keusahawanan PB 201. Seramai 248 orang pelajar sesi Disember 2014/2015 daripada tiga buah Politeknik Konvensional di zon selatan telah dipilih sebagai sampel kajian dengan menggunakan teknik persampelan rawak berstrata dan rawak mudah. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan soal selidik sepenuhnya. Bagi mengenal pasti gaya pengajaran pensyarah keusahawanan, Model Grasha (1996) telah digunakan. Manakala Model Gogolin dan Swartz (1992) digunakan untuk mengenal pasti sikap pelajar terhadap subjek keusahawanan. Untuk menentukan profil gaya pengajaran pensyarah, gaya pengajaran pensyarah yang dominan, serta tahap sikap pelajar mengikut dimensi dan keseluruhan, analisis statistik deskriptif digunakan. Manakala bagi analisis statistik inferensi pula, ujian MANOVA, Kolerasi Pearson dan analisis regresi berganda (stepwise) digunakan. Berdasarkan kepada analisis statistik yang telah dijalankan, menunjukkan pensyarah keusahawanan telah menggunakan kesemua gaya pengajaran yang terdapat dalam model Grasha. Manakala gaya pengajaran delegator, model personel dan fasilitator merupakan gaya pengajaran yang dominan. Sikap pelajar terhadap subjek keusahawanan pula berada pada tahap yang sederhana positif secara keseluruhan. Analisis secara terperinci pula menunjukkan dimensi sikap persepsi terhadap pensyarah, kerisauan dalam keusahawanan, kepentingan keusahawanan dalam masyarakat dan keseronokan dalam keusahawanan berada pada tahap yang positif. Manakala dimensi sikap konsep kendiri dalam keusahawanan dan motivasi dalam keusahawanan menunjukkan tahap sikap yang sederhana positif. Analisis MANOVA menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan gaya pengajaran pensyarah mengikut persepsi pelajar berdasarkan aliran pengajian dan jantina. Manakala bagi perbezaan sikap pelajar terhadap subjek keusahawanan berdasarkan aliran pengajian dan jantina, ujian MANOVA menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan. Bagi analisis Kolerasi Pearson pula, terdapat hubungan yang signifikan antara gaya pengajaran pensyarah dengan dimensi sikap pelajar terhadap subjek keusahawanan. Melalui analisis regresi berganda (stepwise), mendapati gaya pengajaran autoriti formal, model personel dan fasilitator menyumbang secara signifikan ke atas dimensi sikap pelajar terhadap subjek keusahawanan. Berdasarkan kepada kajian ini, membuktikan bahawa gaya pengajaran mempunyai pengaruh ke atas pembentukan sikap pelajar terhadap subjek keusahawanan dan dicadangkan agar aspek gaya pengajaran turut diberikan penekanan semasa proses perancangan dan pelaksanaan pengajaran di masa hadapan.,Tesis ini tiada “Perakuan Tesis Sarjana / Doktor Falsafah”,Sarjana Pendidikan | - |
dc.language.iso | may | - |
dc.publisher | UKM, Bangi | - |
dc.relation | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan | - |
dc.rights | UKM | - |
dc.subject | Universiti Kebangsaan Malaysia -- Dissertations | - |
dc.subject | Dissertations, Academic -- Malaysia | - |
dc.subject | Effective teaching -- Malaysia | - |
dc.subject | College students -- Attitudes | - |
dc.subject | Learning | - |
dc.subject | Psychology of | - |
dc.subject | Entrepreneurship|xStudy and teaching (Higher) -- Malaysia | - |
dc.title | Gaya pengajaran pensyarah dan sikap pelajar terhadap subkej keusahawanan di politeknik konvensional | - |
dc.type | theses | - |
dc.format.pages | 168 | - |
dc.identifier.callno | LB1025.3.R349 2016 tesis | - |
dc.identifier.barcode | 003102 (2016) | - |
Appears in Collections: | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ukmvital_121289+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF Restricted Access | 1.19 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.