Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/460073
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Melor Mohd Yunus, Prof. Madya Dr. | |
dc.contributor.author | Fuziana Ali (P59170) | |
dc.date.accessioned | 2023-09-13T09:38:09Z | - |
dc.date.available | 2023-09-13T09:38:09Z | - |
dc.date.issued | 2016-01-25 | |
dc.identifier.other | ukmvital:120940 | |
dc.identifier.uri | https://ptsldigital.ukm.my/jspui/handle/123456789/460073 | - |
dc.description | Kajian ini telah dijalankan terhadap pelajar pintar dan berbakat di Pusat PERMATApintar Negara, Universiti Kebangsaan Malaysia.Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti strategi pembelajaran bahasa yang digunakan oleh pelajar pintar dan berbakat dalam pembelajaran Bahasa Inggeris dan bagaimana mereka menggunakan strategi-strategi tersebut. Untuk melaksanakan kajian ini, satu kaji selidik yang telah dibina oleh Cohen, Oxford dan Chi, dan temuduga berkumpulan telah digunakan bagi mengumpul data. 165 responden telah menjawab soalan kaji selidik and 14 responden telah menawarkan diri untuk ditemuduga. Kaji selidik ini mengandungi 48 item dan 5 soalan terbuka. Data kuantitatif telah dianalisa secara deskriptif. Data kualitatif pula telah dianalisa dengan memberi kod dan dikategorikan kepada beberapa tema. Dapatan kajian menunjukkan pelajar pintar dan berbakat menggunakan strategi metakognitif bersama dengan strategi pembelajaran yang lain. Walaubagaimanapun, responden didapati hanya menggunakan strategi metakognitif untuk merancang pembelajaran. Mereka tidak mengawal dan mengukur perkembangan pembelajaran mereka. Satu implikasi besar terhadap pembelajaran pelajar pintar dan berbakat ini adalah mereka harus menggunakan strategi metakognitif dalam merancang, mengawal dan mengukur pembelajaran mereka. Terdapat juga keperluan bagi guru untuk membimbing mereka menggunakan strategi metakognitif bersama dengan strategi yang lain dengan berkesan.,'Certification of Masters/Doctorial Thesis' is not available,Sarjana (Pengajian Bahasa Inggeris) | |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | UKM, Bangi | |
dc.relation | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan | |
dc.rights | UKM | |
dc.subject | Gifted children -- Education -- Malaysia -- Language arts | |
dc.subject | Gifted children -- Education -- Malaysia -- English Language | |
dc.subject | English language -- Study and teaching -- Malaysia | |
dc.subject | Cognitive learning | |
dc.subject | Dissertations, Academic -- Malaysia | |
dc.title | Language learning strategies used by PERMATApintar gifted and talented students in learning English | |
dc.type | theses | |
dc.format.pages | 210 | |
dc.identifier.callno | LC3993.27.F868 2016 tesis | |
dc.identifier.barcode | 002944 (2016) | |
Appears in Collections: | Faculty of Education / Fakulti Pendidikan |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ukmvital_120940+SOURCE1+SOURCE1.0.PDF Restricted Access | 1.86 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.